🌕؛ : 📌قسمت چهارم: ⚡️جناب ابن بابویه (ره) نیز در کتاب «من لایحضره الفقیه» آورده است که «امیرالمؤمنین (ع) در کوفه مسجدی را دید که دیوارهای آن کنگره دارد؛ فرمود: مانند عبادتگاه‌ها و مساجد یهود است. مساجد را کنگره‌دار نباید ساخت؛ بلکه دیوار آن را هموار و صاف باید ساخت». [۱۱] ☘شیخ صدوق (ره) در همان کتاب، این را نیز نقل کرده است که «امیرالمؤمنین (ع) بر منارۀ بلندی گذر کرد و فرمود آن را خراب کنند. سپس فرمود: مناره را بلند نباید ساخت، مگر با پشت بام مسجد». [۱۲] 🍁 دربارۀ این فرمایش حضرت (ع) برداشت‌های گوناگونی شده است؛ ازجمله اینکه مناره را نباید بلندتر از سطحِ پشتِ بام مسجد ساخت. بدین‌ ترتیب که مناره را هم‌جوار با دیوارِ مسجد باید طوری بسازند که ارتفاع آن از بامِ مسجد بیشتر نشود. ☘ از دلیل‌هایی هم که برای این مساله ذکر شده، این است که بلندیِ بیش از حدِ مناره می‌تواند سبب اِشراف به خانه‌های اطراف و نقض حریم خصوصی همسایگانِ مسجد شود. [۱۳] 🍃اما با وجود این سفارش‌ها به رعایت سادگیِ مسجدها، جالب است که پیغامبر اکرم (ص) از این نیز خبر داده‌اند که در آخرالزمان، در میان مسلمانان این رواج یابد که «مسجدها مانند معابد نصاری و یهود زینت داده شوند. قرآن‌ها و کتاب‌ها زیور شوند و مناره‌ها را بلند سازند». [۱۴] 🌿امام حسن عسکری (ع) نیز در روایتی که گویای اصلاح مسجدها در زمان ظهور حضرت منجی (ع) است، چنین فرموده‌اند که «وقتی که قائم (عج) قیام کند، به خراب‌نمودن مناره‌ها و قصرهایی که در مساجد ساخته شده است، امر می‌فرماید... . خراب‌کردنِ آنها برای این است که احداثشان بدعت است؛ چون نه پیامبر آنها را ساخته است و نه امام». [۱۵] 💥وای بر قرآن‌خوانان و عالمان: خداوند متعال در آیۀ چهارم از سورۀ مبارک مُزَّمِّل فرموده است که «وَ رَتِّلِ ٱلقُرءَانَ تَرتِیلًا: و قرآن را شمرده و روشن و با تأمّل و دقّت بخوان». [۱۶] 🌿 این دستور، افزون بر اینکه اشاره به این دارد که کلامِ الهی را می‌باید با طمأنینه و تأمل خواند تا بتوان در مفهوم و حقیقتِ آیه‌های قرآن اندیشید، بر حفظ شأن و عظمت آیه‌های وحی در هنگام خواندن قرآن نیز تأکید دارد. البته که زیباخواندن قرآن کریم نیز یکی از توصیه‌های مهم در خواندن مصحف شریف است. 🍃از این‌رو است که نبی الرحمة (ص) فرموده‌اند که «صدای خوش، زینت قرآن است». [۱۷] 📚ارجاع‌ها: ۱۱. «من لایحضره الفقیه»؛ ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)؛ ترجمۀ محمدجواد غفاری؛ تهران: صدوق؛ ۱۳۶۷؛ ج ۱، ص ۳۵۵. ۱۲. همان. ج ۱، ص ۳۶۰. ۱۳. برای آگاهی بیشتر رک: «لوامع صاحبقرانی»؛ محمدتقی مجلسی؛ قم: دارالتفسیر؛ ۱۳۷۴؛ ج ۳، ص ۲۷۴. / «روضة المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه»؛ محمدتقی مجلسی؛ قم: بنیاد فرهنگ اسلامی کوشانپور؛ ۱۴۰۷ ق.؛ ج ۲، ص ۱۰۹. ۱۴. «وسائل الشّیعه» (ترجمۀ کتاب النّفس)؛ شیخ حرّ عاملی؛ ترجمۀ علی صحّت؛ تهران: ناس؛ ۱۳۶۴؛ ص ۲۳۵. ۱۵. «غیبت»؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن؛ ترجمۀ مجتبی عزیزی؛ قم: مسجد مقدس جمکران؛ ۱۳۸۷؛ ص ۳۷۲. ۱۶. ترجمه از استاد شیخ حسین انصاریان. ۱۷. قال رسول الله (ص) لِکُلِّ شَیءٍ حِلیَةٌ و حِلیَةُ القرآن الصَّوتتُ الحَسَن: برای هرچیزی زیوری است و زیورِ قرآن، آواز خوش است» («اصول کافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ محمدباقر کمره‌یی؛ تهران: اسوه؛ ۱۳۷۵؛ ج ۶، ص ۴۳۲.] 📍ادامه دارد... اللھم‌عجل‌ݪوݪیڪ‌اݪفࢪج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🌹 ✔️ جامعه نیازمند تبیین و آگاهیست 👈 👇 بصیرت ظهور &ایتا👇 eitaa.com/basiratezohor  👈 👇 https://splus.ir/basiratezohor