🌹🌹🌹🌹🌹 🌷 به ۶ ۱. سند غدير و محكم بودن مطالبش در گذشته (مقدمه کتاب) ذكر شد و در فصل آخر كاملا آن را بررسي مي‌نماييم. ۲. حضرت رسول -صلی الله علیه و آله- بنا به نقل متواتر شيعه و سني فرمودند: «اما ترضي يا علي ان تكون مني بمنزله هارون من موسي الا انه لانبي بعدي : در قرآن مي‌فرمايد كه هارون -ع- خليفه موسي -ع- بود ولي اصحاب موسي او را به استضعاف كشاندند و نزديك بود او را به قتل برسانند و وقتي حضرت موسي بازگشت، از آن‌ها به خاطر فريب سامري و گوساله پرستيشان غضبناک شد. ۳. در «تاريخ طبري» و ديگر اسناد اهل سنت، نقل شده است كه اولاً در سقيفه بعضي انصار گفتند تا علي -علیه السلام- بيعت نكند ما بيعت نمي‌كنيم. نكته مهم و جالب اين است كه اگر حضرت علي -ع- براي خلافت و ولايت منصوب نشده بود چرا آن‌ها گفتند: «تا علي -ع- بيعت نكند ما بيعت نمي‌كنيم» در حالي كه حضرت علي -ع- در سقيفه حضور نداشت. ثانياً تا شش ماه بعد از رحلت رسول اكرم -ص- بني‌هاشم بيعت نكردند و علي -ع- بنا به قول عايشه در «تاريخ طبري» تا زمان حيات حضرت فاطمه -سلام الله علیها- در نزد مردم وجيه بود. ثالثاً در گفتگويي كه در مسئله خلافت و بيعت بود، عمر و زبير با هم درگيري داشتند. نتيجه: بسياري از افراد با ابوبكر مخالف بوده‌اند، اما چون خليفه و يارانش قدرت سياسي داشته‌اند، در تاريخ خيلي از مطالب ذكر نشده است. اما همين مقداري كه ذكر شده نشان مي‌دهد كه مسئله غدير روشن بود، اما همان‌طور كه قرآن در احد ياد مي‌كند: با شايعه كشته شدن پيامبر كه صحابه فرار مي‌كردند و پيامبر آن‌ها را فرمان مي‌داد كه بازگردند و آن‌ها گوش نمي‌كردند، متأسفانه وقتي پيامبر از دنيا رفت، ضعف بر عده‌اي از مسلمانان و طمع غنيمت و به دست آوردن مقام بر عده ديگر غلبه نمود، اما تعدادي بر بيعت غدير باقي ماندند و طبق وظيفه‌اي كه حضرت علي -ع- براي آن‌ها معين كرده بود عمل مي‌نمودند. خلاصه : از تخلف بعضي اصحاب پيامبر -ص- نمي‌شود نتيجه گرفت كه پس حضرت علي -ع- خليفه و امام نبوده است، هم‌چنان كه از تخلف اصحاب موسي -ع- نمي‌شود نتيجه گرفت كه هارون خليفه موسي نبوده است. توجه به آيات قرآن كه مي‌فرمايد :(...حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَةَ...) و مي‌فرمايد : ( إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ عَلَىٰ أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ ) : ... تا وقتي كه سست شديد و در كار جنگ اختلاف نموديد و بعد از آن كه خداوند چيزي را كه دوست مي‌داشتيد (پيروزي) به شما نشان داد نافرماني كرديد، گروهي از شما دنيا مي‌خواهد و گروهي آخرت، ياد آريد آن‌گاه كه مي‌گريختيد و به كسي توجه نمي‌كرديد و پيامبر از پشت سرتان شما را مي‌خواند. تكرار تاريخ : حادثه غمبار احد با شايعه فوت پيامبر -ص- و سستي اصحاب و تنازع در امر و اراده دنيا از طرف بعض اصحاب به وجود آمد و قبل از رحلت پيامبر -ص- كار ننگين عمربن‌خطاب و تنازع اصحاب و بعد از رحلت در سقيفه بدون رجوع به قرآن و سنت عترت كارها انجام شد و در نتيجه بيعت در غدير فراموش گشت. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110