🌹🌹🌹🌹🌹 🌷 به ۳۵ اولاً خداوند در قرآن كريم سوره نحل، آيه ۱۲۵ مي‌فرمايد: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ... مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت فراخوان و با آنان به نيكوترين شيوه مجادله كن. و مجادله حضرت ابراهيم -ع- در قرآن آمده است كه وقتي با ستاره‌پرستان و ماه‌پرستان و خورشيدپرستان مواجه شد، چگونه عباراتي را به كار برد. قرآن در آيات ۷۴ و ۷۵ مقام ابراهيم و اين‌كه ملكوت آسمان‌ها و زمين به او نشان داده شده است، در برابر ستاره‌پرستان و... مي‌فرمايد: «پس چون شب بر او تاريك شد ستاره‌اي ديد، گفت اين پروردگار من است، آن‌گاه چون افول كرد گفت زوال‌پذيران را دوست ندارم و چون ماه را تابان ديد گفت اين پروردگار من است و چون فرو شد گفت اگر پروردگارم مرا هدايت نكند بي‌گمان از گمراهان خواهم بود، پس وقتي خورشيد را طالع ديد گفت اين پروردگار من است اين بزرگتر است...». روش جدال احسن اين است (همان‌گونه كه در كتب منطق آمده) و ما هم در جدل حضرت ابراهيم -ع- ديديم با اين‌كه خداوند به او ملكوت آسمان را نشان داده و پدر (عمويش) و قومش را در ضلالت مي‌بيند به همراه آن گروه به مسلّمات و چيزي كه آن‌ها قبول دارند اتكاء نموده و استدلال مي‌نمايد و قبول ادعاي خصم به معناي اين نيست كه خودش آن را قبول دارد؛ جدل به معناي اين است كه بنابر آن‌چه شما قبول داريد ملتزم شويد و عمل كنيد. آن‌چه در كلمات و نتيجه‌گيري نويسنده مي‌باشد همان چيزي است كه اهل سنت قبول داشتند و معاويه ظاهراً بايد ملتزم به آن مي‌شد. اما نكته ديگرِ جدال احسن اين چنين است كه به خصم توهين نمي‌شود و حضرت ابراهيم -ع- مشركين را لعن نمي‌كرد اما خداوند آن‌ها را در آيه ۶۴ سوره احزاب لعن مي‌فرمايد و هم‌چنين در قرآن كريم آيه ۱۸ سوره هود مي‌فرمايند (...أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ): لعنت خدا بر ستمكاران است. اميرالمؤمنين -ع- معاويه را لعن نمي‌كند زيرا روش جدل احسن اين چنين است. اما اين‌كه چه كساني مستحق لعن هستند؟ آن‌كساني كه كافر يا مشرك يا منافق يا ظالم باشند يا كساني كه با خدا و رسولش و اولي‌الامر بجنگند مستحق لعن مي‌باشند. ثانياً ابوبكر به وسيله تعدادي از انصار، نه همه انصار و دو نفر از مهاجرين انتخاب شد و بعد به زور و قدرت و يا با وعده و وعيد به تدريج از ديگران بيعت گرفتند. عمر به وسيله ابوبكر منصوب شد عثمان به وسيله شوراي شش نفري خاصي كه عمر ابداع كرد انتخاب گرديد نه به وسيله مهاجرين و انصار اما اهل سنت اين‌گونه تبليغ مي‌كنند كه اجماع امت و همه مهاجرين و انصار بوده‌اند و اين مطلب با اسناد تاريخي اهل سنت مغاير مي‌باشد. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110