بیّنات
📣📣📣📣📣 🔴 بخش دوم #شبهه ۴۱ ⁉️ #پرسش یکی از مخاطبین با نام "اسماعیل" از معظّم له سلام علیکم با تسلیت
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🔘 ادامه مطلب: ♻️ آیات سوره شعراء: اولاً رسالت پیامبر خاتم -ص- جهانی است؛ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﻘﻂ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﭘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﺖ.(٢٧ تکویر) إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ﺁﻥ [ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻢ] ﺟﺰ ﻣﺎﻳﻪ ﺗﺬﻛﺮ ﻭ ﭘﻨﺪﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ‌. (٨٧ ص) ثانیاً این رسالت به تدریج و در آغاز پنهانی از نزدیکان شروع شد و پس از سه سال نوبت به عشیره ایشان، سپس به مکه و اطراف آن و تمامی حجاز و بعد نوبت به دعوت از پادشاه ایران، امپراطور روم و مصر رسید و عاقبت اعلان خاتمیت شد و در غدیرخم اکمال دین با استمرار ولایت مرضی حق گشت؛ بنابراین قوم عرب اولین مخاطب بودند و خداوند یکتا، زبان آنان را برگزید. ثالثاً آیه در مقام بیان لجاجت عربهای زمان پیامبر است که اگر بر غیر عرب نازل می‌گشت، چون مردمی متعصب بودند بهانه می آورند که چون عربی نیست ما نمی فهمیم؛ به همین سبب می‌فرماید به لسان عربی مبین آنرا فرستادیم. رابعاً کلمه لَوْ شرطیه، مانند إِن شرطیه نیست و برای شرطِ محال بکار میرود؛ یعنی اگر بر فرض محال قرآن عربی را بر بعضی از غیر عرب نازل می کردیم آنها (بعضی از غیر عربها می‌توانستند بهانه بگیرند چونکه به زبان عربی است) به آن (قرآن) ایمان نمی آوردند. امام صادق -ع- در تفسیر این آیه فرمودند: اگر قرآن بر عجم نازل شده بود عرب به آن ایمان نمی آورد ولی قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ایمان آورد و این فضیلتی برای عجم است. آیه دلالت دارد که همه ی غیر عربها متعصب نیستند و ایمان می آورند؛ اگرچه گروهی هم به زبان خودشان متعصب باشند و ایمان نیاوردند، باز حجت بر هر عاقلی تمام است؛ زیرا عاقل به محتوای مطلب می اندیشد، حالا به هر زبانی که باشد؛ اما برخی از عرب های زمان پیامبر -ص- متعصّب و لجوج بودند و متأسفانه امروزه هم برخی اینگونه اند و به اسم ملّی گرایی یا روشنفکری، تقلید از دین و عقاید بی پایه و اساس پدران و اجدادشان را تبلیغ میکنند. ♻️ آیه ۳ سوره سجده: این آیه دلالت دارد که قبل از پیامبر اکرم -ص- منذرینی بوده اند؛ ولی این مطلب هیچ ارتباطی با زرتشت ندارد و اثبات نمیکند: الف) او از منذرین بوده! ب) او صاحب کتاب بوده! ثانیاً ایرانیان در زمان ساسانیان، عموماً در طبقه رعیت بودند و اربابان و خدایگان ها، هرجور میخواستند با آنان رفتار میکردند؛ همچنین گرفتار نظام طبقاتی بودند و هیچکس از طبقه اجتماعی خودش تغییر نمی‌کرد؛ مثلا اگر بچه رعیت نابغه بود و بچه شاه کودن، تأثیری در زندگی و مرتبه اجتماعی نداشت؛ بنابراین عموم مردم ایران به دنبال رهایی از ظلم حکومت زرتشتی ساسانیان بودند. رابعاً محال است جمعیت قلیل لشکریان عرب بدون پشتیبانی عمیق ملتهای ایران و روم و مصر بر سه تمدن عظیم و پر جمعیت غلبه کند؛ مگر آنکه بگوئیم هر عرب بدوی صد برابر یک ایرانی یا رومی قدرت نظامی و درایت داشته است. و چون این امر محال است، بنابراین مردم ایران و ملل دیگر با هوشمندی، اعتقاد و ایمان راسخ، اسلام علوی را برگزیده و بنیانگذار تمدن عظیم اسلامی شدند. خامساً عملکرد جناب خلیفه اول در کشتار مسلمانانی که از پرداخت زکات امتناع کردند و کنیز گرفتن زنان آنها یا عملکرد جناب خلیفه دوم در ایران و روم و نحوه تقسیم طبقاتی غنائم و بیت المال و یا برتری دادن عرب بر عجم با شخص ایشان است؛ زیرا آن‌ها معصوم و جانشین منصوب پیامبر نبودند؛ و جالب این است که ایرانیان در همان زمان هم به این موضوع متفطّن بودند و اسلام علوی در ایران رونق گرفت؛ اما حکومت ساسانیان نسبت به رومیان و اعراب و حتی رعایای ایرانی خودشان، با کشتار و غارت و برده گیری رفتار میکردند. قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻬﺮﻱ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ میکنند ﻭ ﻋﺰﻳﺰﺍﻥ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺫﻟﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻣﻰ ﻧﺸﺎﻧﻨﺪ ﻭ [ﺁﻧﺎﻥ] ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ! (٣٤ نمل) ♻️ آیه ۹۲ سوره انعام: توضیح دادیم که مأموریت رسالت پیامبر -ص- با تدریج نزول قرآن توسعه میافت و یکی از مراحل آن پس از انذار عشیره پیامبر، مکه و اطراف آن بود. ♻️ آیه ۳ سوره فصلت: {برای "قومی" که میدانند} بسیار آیاتی داریم که می فرماید لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ کلمه قوم در اینگونه آیات، به معنی قبیله و عشیره نیست؛ بلکه هشداری است برای همه انسان ها تا خودشان را در گروه عالمان و عاقلان قرار دهند و حقیقتاً اهل تفکر و تعقل باشند با تشکر از دوستان اهل تحقیق حامد وفسی محرم الحرام ۱۴۴۲ 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110