🔴 ویژگیهای اخلاقی منتظران (۱) 🔵 حق الناس ❇️بخش دوم❇️ حقّ النّاس شامل تمام حقوقی می‌شود که انسان‌ها بر یک دیگر دارند و به دو قسم مالی و آبرویی منقسم می‌شود. حقّ النّاس مالی به معنای از بین بردن اموال مردم، تصرّف عدوانی در اموال ایشان، غصب و امثال آن است. حقّ النّاس آبرویی نیز نظیر غیبت، تهمت، شایعه پراکنی و نقل قول بی‌اساس است که موجب آبروریزی دیگران می‌شود. ❇️احادیث مربوط به حق الناس❇️ ١ـ حضرت مهدی ارواحنا فداه: لایَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَتَصرَّفَ فی مالِ غیرهِ اِلاّ بِاِذنِه. کسی حق ندارد در مال دیگری بدون اجازة او دخل و تصرف نماید. (بحار، ج ٥٣، ص ١٨٣)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٢ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: أعظمُ الخطایا اِقتِطاعُ مالِ امرِیءٍ مُسلِمٍ بِغَیر حَقٍّ. عظیم‌ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و تجاوز به مال یک مسلمان است. (تحف‌العقول، ص ٢١٧) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٣ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: لَیسَ بِوَلِیٍّ لی مَن أَكَلَ مالَ مؤمنٍ حَراماً. هر کس مال مؤمنی را به ناحق بخورد پیرو من نیست. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٤ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: ما عُبِدَ اللهُ بِشیءٍ اَفضلَ مِن اداءِ حَقِّ المُؤمِنِ. هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. (بحار، ج ٧٤، ص ٢٤٢) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٥ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»: جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ. خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمة رسیدن به حقوق خود قرار داده است. (فهرست غرر، ص ٧٧)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٦ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: لَو أَنَّ الناسَ أَدُّوا حُقوقَ اَموالِهِم لَكانوُا عایِشینَ بَخَیر. مردم اگر حقوق و واجبات مالی خود را ادا می‌کردند مسلّماً همه از یک زندگی مطلوب و رضایتبخشی برخوردار می‌شدند. (وسائل، ج ٦، ص ٢)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٧ـ «امام محمدباقر(علیه‌السلام)»: اوَّلُ قطرةٍ مِنَ الشَّهیدِ كفّارَةٌ لِذُنوبِهِ اِلاّ الدَّین فَاِنَّ كفّارَتَه قَضاءُه. اوّلین قطرة خون شهید کفارة گناهان او است مگر قرض و بدهکاری او که کفاره‌اش ادا کردن آن است (بدهی و حق‌الناس شهید را وارثان باید ادا كنند). (وسائل، ج ١٣، ص ٨٥) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘   ٨ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: وصاحِبُهُم مُحتَبِسٌ علی بابِ الجَنّةِ بِثَلاثةِ دَراهِمٍ لفلانِ الیَهودی، وَ کانَ شَهیداً! یکی از افراد (فلان قبیله) که شهید شده به خاطر سه درهم که به فلان یهودی بدهکار بوده بر دَرِ بهشت زندانی گشته و به وی اجازة ورود می‌دهند! (احتجاج طبرسی، ج ١، ص ٣٣٣)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ٩ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»: الحَجَرُ الغَصبُ فی ‌الدّارِ رَهنٌ عَلی خَرابِها! وجود یک آجر غصبی در بنای یک خانه، رهن بر ویرانی آن خانه خواهد بود! (نهج‌البلاغه، کلمة ٢٣٢) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘   ١٠ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: أَعطِ الأَجیرَ اَجرَهُ قَبلَ أَن یَجِفَّ عَرقُهُ. مزد کارگر را پیش از آنکه عرق بدنش خشک شود به او بپرداز. (شهاب‌الاخبار، ص ٣٢٧)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ١١ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن ظَلم اَجیراً أَجرَهُ احبَطَ اللهُ عَمَلهُ وَ حرَّمَ عَلیهِ ریحَ الجَنَّةِ. کسی که به اجیر و کارگر خود ستم کند و حق او را نپردازد خداوند اعمال نیکش را به کلی تباه و بوی بهشت را بر وی حرام خواهد نمود. (ثواب‌الاعمال، ص ٦٤٥) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ١٢ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: مَن اَكَلَ مِن مالِ اَخیهِ ظُلماً وَ لَم یَرُدَّهُ اِلَیهِ اَكَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ‌الِقیامَةِ. کسی که از مال برادر دینی خود به ناحق بخورد و آن را به صاحبش برنگرداند خوراک او در روز قیامت شعله‌های آتش خواهد بود. (وسائل، ج ١١، ص ٦٤٢) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ١٣ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)»: لایُعابُ المَرءُ بِتأخیرِحَقِّهِ اِنّما یُعابُ مَن اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ. کسی که گرفتن حق و طلب خود را به تأخیر بیندازد مورد سرزنش واقع نمی‌شود، سرزنش متوجه آن کسی است که چیزی که مال او نیست بدان تعّدی و تجاوز نماید. (نهج‌البلاغه، کلمة ١٥٧)  ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ١٤ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن أَخَذ أَرضاً بِغیرِ حَقٍّ كُلِّفَ أَنْ یَحمِلَ تُرابَها اِلی المَحشَرِ! هر کس به ناحق زمینی را تصرف کند (فردا) وادار می‌شود که خاک آن را تا محشر قیامت بر دوش خود بار نماید! (تهذیب، ج ٧، ص ١٣١) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ١٥ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: لایُصلِحُ شِراءُ السَّرِقَةِ و الخِیانَةِ اذا عُرِفَت. کسی که مال سرقت و غصبی را شناخت دیگر حق خرید آن را ندارد. (تهذیب، ج ٧، ص ١٣١) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ 🌿ویژگی‌های اخلاقی منتظران🌿 ☘اخلاق مهدوی☘