🔰شهادت‏ هدف‏ نيست اگر چه‏ انتخاب‏ هست. حسين‏ براى كشته شدن نيامده ولى از كشته شدن هم وحشت ندارد. ❞ عین‌صاد: ▪️يزيد مهاجم است، نقش فعال حسين را مى‏ شناسد و زمينه ‏سازى‏ هاى او را مى ‏فهمد، نامه‏ هايى كه رد و بدل مى شود و آتش ‏هايى كه بر افروخته مى ‏شود، همه ‏ى اين‏ها را در نظر دارد و اين است كه مى‏ خواهد آب را از سرچشمه ببندد و از حسين بيعت بگيرد و يا اين كه حسين را بگيرد و حسين هم با توجه به اين كه هنوز تنور داغ نشده از بيعت و درگيرى كناره مى‏ گيرد. ▪️حتی در روز عاشورا پس از آن همه خون و فتنه باز پيشنهاد كناره ‏گيرى مى‏ دهد و آن‏ها را نمى‏ پذيرند. همين نكته نشان مى‏ دهد كه شهادت هدف نيست اگر چه انتخاب هست. حسين براى كشته شدن نيامده ولى از كشته شدن هم وحشت ندارد، تا بتواند به خاطر ايجاد زمينه و تشكيل حكومت حق مى ‏ماند و اگر نتوانست از كشته شدن پنهانى و بى‏ سرو صدا به شهادتى در زمين نينوا و به وسعت تمامى تاريخ، روى مى ‏آورد و اين شهادت را انتخاب مى‏ كند. ▪️تحليل‏ هايى كه از داستان نينوا مى ‏شود بايد به اين همه توجه داشته باشد كه حسين هدف و حكومتى را در نظر دارد كه جامعه‏ ى انسانى را از دامپرورى مرفه جدا مى‏ كند و آدمى را براى حضور حق مى‏ سازد، اما از خروج مدينه تا مكه و از مكه تا كوفه و نينوا، بهترين فرض را در هر مرحله انتخاب مى‏ كند چون دشمن در تعقيب است و فرصت نمى‏ دهد، مگر اين كه به كوه‏ هاى يمن فرار كند و يا به قلع و قمع مهره هاى يزيد و حتّى ترور شخصيت ‏هاى شام، قناعت كند و حكومتى را با اين شكل پايه ‏ريزى نمايد. 📔تقیه | ص ۲۰۰