♨️شک و احتمال، آبشخور فتنه 🔸در جهانی که تقسیمات قدرت بسیار پیچیده است، دسترسی به منبع آزاد و بی‌طرف، بیشتر شبیه یک رویاست تا واقعیت. امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام در توصیف فتنه می‌فرمایند: «إِنَّ الْفِتَنَ إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ یُنْکَرْنَ مُقْبِلَاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ یَحُمْنَ حَوْمَ الرِّیَاحِ یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً»[1]؛ «آنگاه که فتنه‌ها روی‌آورند، حقّ و باطل درهم آمیزند و هنگامی‌که پشت کردند[تمام شدند]، شناخته شوند. فتنه‏ها چون بادها در گردش‌اند، گاهی به شهری رسند [و آنجا را مورد تاخت‌وتاز قرار دهند] و زمانی به شهر دیگر هجوم‌آورند». 🔸اگر به ماجرای واقعه‌ تاسف برانگیز درگذشت خانم مهسا امینی توجه کنیم، از ابتدا تا انتهای ماجرا، وجود ابهام و احتمالات را به‌وضوح می‌بینیم. ماجرا از احتمال کشته شدن به سبب ضربه به سرِ این بانو آغاز می‌گردد. احتمالی که هیچ‌گاه ثابت نشد، بلکه مستنداتی برخلاف آن منتشر گردید. 🔸فتنه با شک و احتمال آغاز می‌گردد و با همان شک و شایعات به حیات خود ادامه می‌دهد. با فرونشستن غبار فتنه، تازه واقعیت امر نمایان می‌شود، اما دریغ که با مشخص شدن اصل ماجرا نیز، تکبر در برخی افراد فریب‌خورده، باعث می‌گردد از رفتار خود اظهار پشیمانی نکنند. درست مانند آنچه در فتنه سال 88 بر ما گذشت. [1]. سیدرضی، شریف، نهج‌البلاغه، 1391ش، ص122، خطبه 92. 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه برتر 👇👇 ♨️ @btid_org 🌐 btid.org