استاد و پژوهشگر در تاریخ اسلام و تشیع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،تحقیق مفصلی پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها))انجام داده اند که در مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاییز ۱۳۸۹،به چاپ رسیده است.ایشان در آن تحقیق می گوید :
به اعتقاد بنده، هجوم به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ـ بر خلاف آنچه مشهور شده ـ دست کم حدود پنجاه روز پس از رحلت رسولخدا (صلی الله علیه و آله) رخ داده است. اما شواهدی که بر این مدعا دلالت دارد، عبارت است از:
۱.اعزام سپاه اسامه و جریان بُریده :
طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است.
حالا اینجا شاهد، یک نکته خاص است و آن اینکه شخصی است به نام بُرَیدهبن حُصَیب اسلمی از بنی اسلم، از کسانی است که به مدینه آمده و بعد از مسلمان شدن، در مدینه ماند. حضور و نقش بریده در سپاه اسامه میتواند به روشن شدن تاریخ هجوم به خانه حضرت فاطمه کمک کند.
بریده کسی است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را به عنوان پرچمدار سپاه اسامه منصوب کرده بود،سپاهی که به علت کارشکنی برخی از اصحاب در زمان حیات رسول الله، موفق به حرکت به سوی مرزها ی روم نشده بود، ولی بعد از رحلت آن حضرت،ابوبکر این سپاه را اعزام کرد و پرچم را بدست بریده داد.
مردم قبیله بنی اسلم در ماجرای بیعت گرفتن برای ابوبکر نقش داشتند،بدین صورت که به پیشنهاد عمر بن خطاب مردم بنی اسلم (قبیله بریده)در کوچه و بازار همراه ابوبکر راه می رفتند،و هر کسی را که می دیدند، برای بیعت با ابوبکر می گرفتند و به سوی ابوبکر می آوردند و در صورت مخالفت، او را بسوی ابوبکر می کشیدند تا بیعت عامه محقق شود.
قدیمترین منبعی که این خبر را به این صورت نقل کرده، ابواسحاق، ابراهیمبن محمد ثقفی کوفی اصفهانی است.{ شیخ طوسی، تلخیص الشافی، ج۳، ص۵۰، ۷۸. به نقل از ابراهیم ثقفی}.}
بریده وقتی مشاهده کرد قومش مورد سوءاستفاده علیه امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفتهاند، ظاهراً برای نشان دادن اعتراض خود و پاک کردن عیب و عار اقدامات قومش دست به اقدام عملی زد و بعد از برگشت از مؤته پرچم را برد و در میان بنی اسلم زد و به تعبیری در واقع، تظاهراتی بر پا کرد.
دو گونه شعار از آنها نقل شده است: یکی، اینکه بریده گفت: «لا أبایع حتی یبایع علیبن ابی طالب؛ بیعت نمیکنم مگر آنکه علیبن ابی طالب بیعت کند». و شعار دیگر اینکه گفتند: «لانبایع حتی یبایع بریده؛ بیعت نمیکنیم، مگر آنکه بریده بیعت نماید».که از این شعار معلوم میشود تا آن وقت از امیرالمؤمنین(علیه السلام) هنوز بیعتی گرفته نشده بود. به هر حال، پس از اقدام بریده، هشتاد نفر از قومش از او تبعیت کرده و او با هشتاد نفر وارد مدینه شد و اینها شعار میدادند.{ شیخ طوسی، تلخیص الشافی، ج۳، ص۵۰، ۷۸. به نقل از ابراهیم ثقفی. و رک: موسوعة التاریخ الاسلامی،محمد عهادی یوسفی غروی، ج۴، ص۱۰۱ـ۱۰۰.}
متأسفانه خبر،از اینجا قطع شده است و ادامه ماجرا نقل نشده که اینها چه شدند و کجا رفتند؟؟؟؟اما اجمالاً همین مسئله موجب بیدار شدن دستگاه خلافت شد تا برای گرفتن بیعت از علی(علیه السلام) بر ایشان فشار بیاورند.
به هر حال، این ماجرا حدود پنجاه روز بعد از رحلت پیامبر(ص) اکرم و با این کیفیت اتفاق افتاده است،دلیل ما این است که مسیر مدینه تا مؤته؛ جایی که در حال حاضر قبر جعفر طیار در اردن در آن قرار دارد، چه قدر بوده است؟ بدون خلاف، مسیر را بیست روز گفتهاند.
متأسفانه تاریخ دقیق حرکت این جیش از مدینه مشخص نشده، اما اجمالاً گفته شده است که در همان روزهای اول بعد از تمام شدن بیعت خاصه در سقیفه بنیساعده، و بیعت عامه در مسجد، اولین کاری که ابوبکر پیگیری کرد، آمادهسازی مجدد جیش اسامه بود که با همان کیفیتِ زمانِ پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به فرماندهی اسامه و پرچمداری بریدهبن حصیب اسلمی به سمت مؤته حرکت کردند. ظاهراً اگر بیست روز طول کشید تا رفتند، یک روزی هم طبق مأموریت درگیری داشتند و ۱۵روز هم طول کشید تا برگشتند، بنابر این، حداقل زمان رفت و برگشت ۳۵ روز طول کشیده است. ضمن اینکه بنابر نقل طبری۱۲ رفت و آمد اسامه به این مأموریت ۴۰ و به نقلی ۷۰ روز طول کشیده است.
به هر حال اگر۳۵ روز واقدی یا ۴۰ روز طبری را بپذیریم میتوان با احتساب گذشتن چند روز از رحلت رسولخدا (صلی الله علیه و آله) و سپس اعزام سپاه اسامه، و نیز چند روز پس از بازگشت اسامه و رفتن بریده به قبیلهاش و آمدن آنان به مدینه، مدعی شد که حمله به خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از حدود ۵۰ روز از رحلت رسولخدا(صلی الله علیه و آله) بوده است.
۲.خطبه فدکیه :
چگونگی راه رفتن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به سوی مسجد برای ایراد خطبه فدکیه، شاهد دیگری برای این مدعاست.
بنا به نقل ابنابیالحدید از کتاب سقیفه و فدک ابوبکر جوهری، ده روز پس از رحلت ر