♦️آیا از گوشت حیوانات استفاده کنیم؟ ♦️بخش سوم 📌پاسخ استاد رضایی بیرجندی به اشکالات استاد درایتی در دو بخش پیشین با اشکالات استاد درایتی به استدلالهای جناب رضایی بیرجندی اشاره شد، در ادامه به پاسخهای این استدلالها از ناحیه¬ی استاد رضایی بیرجندی اشاره می¬کنیم. 🖊در جواب به استاد درایتی میگوئیم: 🔻کلمه "نحر" در سوره مبارکه کوثر به معنای "رفع الیدین" در هنگام تکبیره الاحرام است نه "قربانی کردن". 📌علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ج 20 ص 371 فرموده¬اند: والمراد بالنحر علی ما رواه الفریقان عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم و عن علی علیه السلام و روته الشیعه عن الصادق علیه السلام و غیره من الائمه هو رفع الیدین فی تکبیر الصلاة الی النحر. یعنی بلند کردن دستها تا نرمی گوش. 🔻و اما در مورد آیاتی که از سوره¬ی حج اشاره کردید: وَ الْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ كَذلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿36﴾ لنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿37﴾ 📌در این آیات مراد از اینکه می فرماید: "وَ الْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ " این است که، شتر را از شعائر الهی قرار دادیم. لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ نام خدا را بر او ببرید، "فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا" وقتی افتاد روی زمین، "فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ" آن را [بکشید و ] بخورید و به دیگران نیز از آن اطعام کنید. اینکه فرموده است "فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا" بدان معنا است که هر گاه عمر این شتر به آخر رسید و توان حرکت نداشت، نگذارید از بین برود [در این حالت او را بکشید و از گوشت آن استفاده کنید]. لذا هدف آیه این است که این حیوان تلف نشود و بی فایده از بین نرود، همچنان که این معنا را می توان از آخر آیه - از باب "رد العجز علی الصدر"- فهمید، چه اینکه، در آخر آیه می¬فرماید:" فَكُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ كَذلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ " یعنی خودتان بخورید و به دیگران نیز بدهید. ☑️در نتیجه این آیات ناظر به موارد ضرورت و نیاز است (همچنان که در جنگ احد چیزی برای خوردن نداشتند) که در این موارد می توان شتر را فدای انسان کرد آن هم در صورتی که شتر عمرش به پایان رسیده است. 🔻آیه¬ی دیگری که استاد درایتی در تایید گوشت¬ خواری بدان اشاره کردند، سوره مائده آیه 2 است. یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلاَئِدَ وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَ لاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ در این آیه می¬فرماید: خداوند این هدی و قلائد و ... را قرار داده تا بدانیم به آنچه در زمین و آسمان است علیم و آگاه است. در کجای این آیه فرموده¬ است از گوشت آنها بخورید؟ 📌اما اینکه پیامبر ذبح و قربانی میکرده است در شرایط خاص و ضرورت بوده است. این در حالی است که به نظر ما نیز گوشت خواری در صورت ضرورت و به قدر ضرورت اشکال ندارد و از نظر ما ضرورت ما دون اضطرار است. اما این نوع گوشت خواری متعارف امروزه و خون و خونریزی که وجود دارد مورد تائید نیست. ادامه دارد ... 🆔https://eitaa.com/fiqh_osoul_Innovations 🆔https://t.me/fiqh_osoul_Innovations Admin: @Vahidi_m313