💠 نیّت هویّت‌بخش عمل ▫️آنچه هویّت‌بخش عمل ماست، عزم و نیّت است. نیّت انگیزاننده‌ی ما در انجام عمل است و به عمل ما هویّت می‌بخشد. ▫️فرض کنید در زمان رسول‌الله صلّی الله عليه و آله و سلّم مسلمانان در مسجد پیامبر با آن حضرت نماز می‌خوانند. در این نماز جماعت، هم امیرالمؤمنین علیّ‌ بن‌ ابی‌طالب عليه السّلام به پیامبر اقتدا کرده و در صف نماز ایستاده است، هم رئیس‌ المنافقین عبدالله‌ بن‌ اُبَی. ظاهر نماز این دو نفر پشت سر رسول‌الله صلّی الله عليه و آله و سلّم مثل هم است. پیامبر تکبیرۀالاحرام می‌گویند؛ حضرت علی عليه السّلام و عبدالله‌ بن‌ اُبَی هم تکبیرۀ الاحرام می‌گویند. پیامبر به رکوع می‌روند؛ آنها هم به رکوع می‌روند. پیامبر سجده می‌کنند؛ آنها هم سجده می‌کنند. پیغمبر تشهّد می‌خوانند؛ آنها هم می‌خوانند. ظاهر نماز علیّ‌ بن‌ ابی‌طالب عليه السّلام و عبدالله‌ بن‌ اُبَی یکی است و درست مثل هم است؛ ‌تفاوت نماز آنها در این است که حضرت علی عليه السّلام به‌خاطر عشق به خدا و برای اینکه حقّ بندگی خدا را ادا کند، به نماز ایستاده است؛ ولی عبدالله‌ بن‌ اُبَی به‌خاطر کینه‌ای که نسبت‌ به اسلام و مسلمانان دارد؛ به نماز ایستاده است تا از این طریق اعتماد مسلمانان را جلب کند و در صفوف آنها رخنه کند و از پشت خنجری کاری‌تر به پیکر اسلام و مسلمانان بزند. ▫️درعین اینکه ظاهر نماز این دو مثل هم است؛ آیا نماز حضرت علی عليه السّلام و عبدالله‌ بن‌ اُبَی یکی است؟ ▫️بدیهی است که بین این دو نماز زمین تا آسمان فرق است؛ امّا این تفاوت در کجاست؟ تکبیرۀالاحرام آنها یکی بود؛ رکوع و سجود و تشهّد هم یکی بود؛ فرق در نیّت آنها بود. پس چیزی که به عمل هویّت می‌دهد، نیّت است. ▫️پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم نیز فرمودند: اِنَّمَا اْلاَعمالُ بِالنّیّاتِ همانا اعمال وابسته به نیّت‌هاست؛ یعنی نیّت است که هویّت‌بخش عمل است. 📙 طبیب عشق تألیف استاد مهدی طیّب 🇮🇷 @Darmahzareghoran الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج