و اما تعریف کرامت معنوی این است که : آداب شریعت را حفظ بکند. اگر آداب را توانست حفظ کند صاحب کرامت است. و گفتیم که کسی که به کرامت دست یافت به کرامت ظاهری هم دست پیدا می کند که این دیگر چیزی نیست. مثل کشاورزی که هدفش کاشتن گندم است و با بدست آوردن گندم کاه هم بدست می آورد. بر امور مکارم اخلاق توفیق پیدا کند. همین طور کم کم ریزتر می شود. آنچه که از رذایل اخلاق است را ترک بکند. بر ادای واجبات محافظت کند . قرآن می فرماید : وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ‎﴿المؤمنون: ٩﴾‏ آنهایی که محافظت دارند حتی بر حضور قلب یکیش اول وقت خواندن است. مسارعه ی در خیرات داشته باشد. ازاله ی حقد و کینه از سینه و قلب و روح خودش و نبودن حسد و سوء ظن و به صورت کلی طهارت قلب از کل صفات مذمت شده. پس با توجه به تعریف اسم کریم اگر کسی در دلش حقد و کینه باشد آیا او را حمد می کنید؟ دلی که در او صفا و صمیمیت هست او را تعریف می کنید. و البته باید توجه کرد که : اگر کسی با ریا صفتی را مثلا حلم را نشان بدهد این صدق نیست و حمد شده نیست. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz