دفاع همچنان باقیست
◆◇◆◇ اربعین، میعادگاه عاشقان ◇◆◇◆ ⭕️ نگاهی اجمالی به سیره و سلوک بزرگان در زیارت پیاده 🏴
◆◇◆◇ اربعین، میعادگاه عاشقان ◇◆◇◆ 🏴(عمود 508) در عصرحاکمیت حکومت‌های شیعی مانند آل‌بویه، تلاش‌هایی برای ترویج زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده صورت گرفت و برای تحقق و تبلیغ این سنت حسنه بین شیعیان اقدامات بسیاری انجام شد. بنا به نوشته ابن‌جوزی، جلال‌الدوله یکی از نوادگان عضدالدوله بود، درسال ۴۳۱ هجری قمری با فرزندان و جمعی از یاران خود برای زیارت رهسپار نجف شد و از خندق شهر کوفه تا مرقد امیرالمومنین(ع) در نجف را که یک فرسنگ فاصله بود، پیاده و با پای برهنه پیمود. 🏴(عمود 509) در زمان حکومت صفویه نیز اهتمام بسیاری برای زیارت با پای پیاده صورت گرفت. در این راستا، شاه عباس صفوی و علمای بزرگ عصر ایشان همچون مرحوم شیخ بهایی، برای رواج فرهنگ زیارت در بین مردم، در سال 1009 قمری از اصفهان عزم مشهد کردند و با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) رفتند. 🏴(عمود 510) زمان و بزرگان نیز به تأسی از ائمه اطهار(ع) اهتمام بسیار زیاد به این سنت حسنه داشته‌اند و طبق مستندات تاریخی تا زمان مرحوم شیخ انصاری زیارت کربلا با پای پیاده مرسوم بوده، و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشت، با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن‌موسی الرضا(ع) نیز رفته است. 🏴(عمود 511) در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان شیخ انصاری متوفی سال ۱۲۸۱ قمری رسم بوده است، اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط عالم بزرگوار شیخ میرزا حسین نوری مشهور به محدث‌نوری دوباره احیا می‌گردد. محدث نوری برای اولین بار در عید قربان، به مدت سه روز به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که حدود ۳۰ نفر از دوستان و شاگردان وی را همراهی می‌کردند. ایشان اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائران امام حسین(ع) به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام می‌کردند. وی سپس تصمیم گرفت که هر سال این کار را تکرار کند و آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری قمری با پای پیاده به زیارت حرم امام حسین (ع) رفت. تشرف به کربلا با پای پیاده، زمان محدث نوری بین طلاب و فضلای حوزه نجف رسم بوده است. 🏴(عمود 512) نویسنده کتاب‌ «ادب الطف» در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره می‌کند که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند. این کتاب در سال ۱۳۸۸ هجری قمری، مصادف با ۱۹۶۷ میلادی منتشر شده و نویسنده آن، جمعیت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است. 🏴(عمود 513) نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته، برای کسب پاداش بیشتر، مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده است. 🏴(عمود 514) این امر، چنان بین روحانیان ساکن در نجف اشرف رواج پیدا کرده بود که بیشتر طلاب بارها مسیر این شهر تا بارگاه امام حسین (ع) را پیاده پیمودند و حتی در غیر زمان اربعین و عرفه نیز گروه‌هایی از طلاب، پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کردند، آرشیو تخصصی http://eitaa.com/joinchat/2759458840C34e0bad5d1 دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist