دفاع همچنان باقیست
┈••✾•🔅 #علی‌اززبان‌علی /قسمت ۲۶۷ 🔅•✾••┈ ▪️از این پس خون خواهید دوشید! در سخنرانی دیگری خطاب به سپا
┈••✾•🔅 /قسمت ۲۶۸ 🔅•✾••┈ 📃 پاسخ به نامه معاویه در پاسخ وی نوشتم: 🔸از بنده خدا علی، امیرالمومنین، به معاویةبن‌ابی‌سفیان 🔸اما بعد، برترین چیزی که شایسته است آدمی خود را بدان مشغول سازد، چیزی است که رفتارش را نیکو سازد و موجب فضیلت شود و از عیب و نقص دورش کند. ستمگری و دروغگویی موجب تباهی دین و دنیای آدمی است و کاستی‌های او را نزد عیب‌جویان آشکار می‌کند، آن چنان که از یافتن راه چاره در می‌ماند. 🔸پس مراقب مکر دنیا باش که پس از رسیدن به هر چیزی از دنیا، شادی و خوشحالی در آن وجود ندارد؛ ضمن اینکه می‌دانی امکان دسترسی به آنچه از دست رفته است نداری. مطلب باطلی را به خدا نسبت دادند و خداوند آنان را تکذیب کرد و پس از آن که اندک مهلتی به آن داد، گرفتار عذابی سخت کرد. 🔸پس بترس از آن روز! هر کس عاقبتی پسندیده دارد، خوشنود است و هرکس زمام خویش به دست شیطان داده و برای رهایی خود به ستیزه با او بر نخاسته فریب دنیا را خورده و بدان دل بسته است، پشیمان خواهد بود. 🔸تو مرا به حکم قرآن فراخواندی و خود میدانی که اهل قرآن نیستی و در پی داوری قرآن هم نیستی! و ما از خداوند یاری می‌خواهیم حکم قرآن را گردن می‌نهیم و در خواست تو را. هرکس حکم قرآن را گردن ننهد، به گمراهی در بیراهه‌های دور گرفتار آید. والسلام. 🔻این گونه به دنیا اطمینان مکن که سخت فریبنده است نامه‌ای هم به عمروبن‌‌عاص نوشتم و او را موعظه کردم: 🔸اما بعد، حقیقت دنیا چنان است که آدمی را فقط مشغول خود می‌سازد و فرصتی برای توجه به غیر آن باقی نمی‌گذارد و دنیا این گونه است که آدمی به هر مقداری از آن دست یابد، بازهم فزون‌تر می‌خواهد و حریص‌تر می‌شود! اهل دنیا با داشتن هر مقداری از دنیا،‌ هرگز احساس بی‌نیازی نمی‌کنند و البته پایان همه جمع‌کردن‌ها و دست‌یافتن‌ها جدایی است. خوشبخت کسی است که از سرنوشت دیگران درس بگیرد. 🔸ای اباعبدالله، اجر خویش را نابود مکن و با معاویه در راه باطلش همراه مباش! او در پاسخ من نوشت: اما بعد، آنچه امروز موجب صلاح امور و الفت بین ماست، بازگشت به سوی حق است. ما قرآن را در میان خود داور قرار داده و حکم آن را پذیرفته‌ایم و بهتر است هرکسی خود را آماده پذیرش داوری قرآن کند، تا مردم پس از این همه جنگ و کشمکش، عذر او را قبول کنند! والسلام. و من به او پاسخ دادم: 🔸اما بعد، بدان دنیایی که چنین دل‌بسته آن شده‌ای و در برابر آن از خود بی‌خود گشته‌ای و بدان تکیه و اعتماد کرده‌ای،‌ به تو پشت خواهد کرد و از تو جدا خواهد شد! پس این‌گونه به دنیا اطمینان مکن که سخت فریبنده است. اگر از گذشته درس بگیری، می‌توانی آینده‌ات را حفظ کنی و از موعظه‌ها بهره ببری. والسلام.  ▪️انتخاب اجباری ابوموسی اشعری 🔸من به حکمیت ابوموسی راضی نیستم قاریان قرآن از اهل عراق و اهل شام در میان دو صف لشکریان قرار گرفتند و به قرائت قرآن و بحث در آیات آن پرداختند و همگی خود را یه حکم قرآن ملزم دانستند. اهل شام گفتند: ما عمروبن‌عاص را برای نمایندگی خود در این حکمیت انتخاب کردیم. اشعث و آن دسته از قاریان قرآن که بعدها خوارج شدند،‌ گفتند: ما هم ابوموسی اشعری را به نمایندگی خود در حکمیت انتخاب و برگزیدیم. من به آنان گفتم: 🔸من به حکمیت ابوموسی راضی نیستم و مصلحت نمی‌دانم که چنین مسئولیتی بر عهده وی گذاشته شود! اشعث و چندتن دیگر به همراه قاریان قرآن اصرار ورزیدند که ما به غیر او رضایت نمی‌‌دهیم؛ زیرا قبل از اینکه در این مصیبت‌ها واقع شویم، او ما را برحذر داشته بود! 🔸به آنان پاسخ دادم: من به این انتخاب راضی نیستم. کسی است که و را . 🔸او حتی تا اینکه من پس از چند ماه به او ! ولی ابن‌عباس را برای این کار شایسته می‌‌دانم. پاسخ آن‌ها شگفت‌آور بود! گفتند: به خدا سوگند، ما بین تو و ابن‌عباس فرقی نمی‌بینیم. ما به دنبال مردی هستیم که نظرش به تو و معاویه یکسان باشد و به هیچ یک از شما دو نفر،‌ نزدیک‌تر از دیگری نباشد! به آن‌ها پیشنهاد کردم: 🔸من مالک‌اشتر را برای این کار برمی‌گزینم. این بار نیز اشعث مخالفت کرد و گفت:‌ همین «اشتر» است که زمین را بر ما تنگ کرده و همه آتش‌ها از ناحیه او افروخته شده‌است! چرا ما باید تحت امر اشتر باشیم؟ او فقط به دنبال این است که شمشیر برکشیم و بر یکدیگر بتازیم تا خواست تو و او واقع شود! آرشیو تخصصی کتاب http://eitaa.com/joinchat/2158231571C5c516c51de دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist