🔹ایمان حضرت
#ابوطالب علیه السلام در نظر صوفیه
🔻شیخ اکبر صوفیان «ابن عربی» میگوید:
و لو كان للهمة أثر و لا بد، لم يكن أحد أكمل من رسول اللّه- ص- و لا أعلى و لا أقوى همّة منه، و ما أثّرت في إسلام أبي طالب عمّه
اگر برای همّت، اثری بود کسی اکمل از رسول الله و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب، عموی او اثر نکرد!
📚فصوص الحكم، ج۱، ص: ۱۳۰
پیامبر دستور به غسل عمویش ابوطالب داد، در حالی که او
#مشرک بود!
📚فتوحات، ج ۷ ص ۴۷۸-۴۷۷
🔻مولوی در مثنوی میگوید:
خود يكى بوطالب آن عمِّ رسول
مى نمودش شُنعَه عُربان مَهُول
كه چو گويندم عرب كز طفل خود
او بگردانيد دين مُعتمَد
گفتش اى عم يك شهادت تو بگو
تا كنم با حق خصومت بهر تو
📚مثنوى معنوى، ص: ۸۲۴
شُنعَه: سرزنش. شُنعه عُربان: سرزنش عرب ها.
مَهُول: بيمناك، مخوف.
یعنی اگر دين تو را بپذيرم اعراب را چه پاسخ دهم كه گويند ابوطالب به القَاء طفل خود دينى را كه تكيه گاه او بود واگذارد!
🔻عبدالرحمن جامی مولف نفحات الانس، میگوید:
بود بوطالب آن تهى ز طلب
مر نبى را عم و على را اب
خويش نزديك بود با ايشان
نسبت دين نيافت با خويشان
هيچ سودى نداشت آن نسبش
شد مقرر سقر چو بو لهبش
📚جامى متضمن تحقيقات در تاريخ احوال و آثار منظوم و منثور/ ص: ۱۴۱
🔻نجم الدین دایه در مرصاد العباد :
اگر چه در بدايت هدايت، نه به پيغمبر حاجت است نه به شيخ، و آن تخم طلب است كه در زمين دلها جز بتأثير نظر عنايت نيفتد. خواجه عليه الصلاة چندانك توانست جهد نمود تا اين تخم در زمين دل ابوطالب اندازد، بىخداى نتوانست!
📚 مرصاد العباد، ص۱۱۶
🔻دیگر صوفیان:
▫️روزبهان بقلی در عرائس البيان، ج۳، ص ۹۱
▫️عین القضات همدانی در تمهيدات، ص ۱۸۹
▫️میبدی در كشف الأسرار، ج۷، ص ۳۲۵
🔴 یکی از صدها موارد انحراف عقیدتی صوفیان، اعتقاد به شرک حضرت ابوطالب است و همین موضوع دلیل مهمی است بر
#وجوب عدم تمایل و اعتقاد شیعیان به آنان.
https://eitaa.com/dinpajouhi