هدایت شده از بیداری طلاب
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فوت آقای افتخارزاده 📌مروری بر عقیده انجمن به تناسخ که موسس انجمن آن را تدریس نموده و آقای افتخارزاده هم از شاگردان خاص او بوده است مفید می نماید: 🖇 مقدمه: موسس انجمن حجتیه درسگفتارهایی دارد موسوم به جزوات خاص الخاص، شامل مباحثی مانند جبل قاف، عالم ذر، تناسخ و غیره. جزوه ای به نام تناسخ از همین مجموعه است که دیدگاه وی را به شرح زیر در بر دارد: ۱- معاد، رجعت و مسخ از مسلمات شرع اطهر است‌ (محمود حلبی، جزوه تناسخ، ص:۱) ۲- این سه از مسلمات کتاب و سنت، از محالات فلسفه است. اگر قرآن و روایات را قبول دارید باید یک خط قرمز روی فلسفه بکشید. (همان) ۳- تناسخ یعنی انتقال روح از بدن خودش، بعد از جدا شدنش به یک جسد دیگر. (همان) ۴- تناسخ از مسائل قدیمه ای است که خیلی از حکماء قایل به این بوده اند. افلاطون الهی، استاد افلاطون، سقراط و امثال او از حکماء قایل بوده اند. و یک عده ای بنام تناسخیه صدها سال پیش بوده اند که در راس آنها یوذاسف تناسخی است.(همان) ۵- یوذاسف، افلاطون، سقراط حرفهایی نقل کرده اند که ظاهرش همین تناسخ است و ملاصدرا اینها را [ در اسفار] نقل کرده است.( همان، ص: ۲) ۶- تناسخ دو جور است‌ صعودی و نزولی. نزولی آن است که روح قبل از موت یا بعد موت، روح وقتی کنده شد از بدن پایین تر برود توی بدن حیوانات که اگر رفت مسخ می گویند، اگر رفت به بدن یک انسان دیگری پایین تری نسخ می گویند، اگر رفت توی بدن گیاهی، نباتی، فسخ می گویندش و اگر رفت توی جمادی، تکه سنگی، رسخ می گویندش. ( همان،ص: ۳) ۷- اینها از قدیم الایام بوده و از حکماء هم نقل شده حتی شیخ الرئیس ابو علی سینا یک قسمت را قبول می کند.(همان، ص: ۳) ۸- اما آقایان فلاسفه می فرمایند: روح که از بدن کنده شده به بدن دیگری محال است برود، محال است چه بدن انسان باشد چه حیوان یا نبات یا جماد. بنا بر مذاق جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء ... و حرکت جوهری، روح و بدن و ترکیب طبیعی و وحدت طبیعی دارند، محال است.(همان، صص: ۴ش) ۹- بر مذاق اشراق و مشاء ترکیب روح و بدن ترکیب طبیعی است لهذا تناسخ محال است علی کلا المشربین، تناسخ چه در طرف تصاعد- از ناقص به کامل- چه در طرف تنزل - از کامل به ناقص محال است.( همان،صص: ۸-۹) ۱۰- بنا بر مذاق آقایان فلاسفه باتفاقهم معاد جسمانی و رجعت جسمانی هم هر دو تناسخ است لهذا معاد جسمانی و رجعت جسمانی را هم منکر شده اند.( همان، ص: ۹) ۱۱- وقتی تناسخ محال شد، حرفهای افلاطون و سقراط و یوذاسف تناسخی و همه اینها بی پایه می شود و از آنجا که نمی توانند بالصراحه سخن اینها را منکر شوند آنوقت ناچارند که کلمات آنها را تاویل کنند.(همان، ص:۹) ۱۲- عجیب است شرایع و ادیان بالاتر از نسخ، مسخ را هم گفته اند- مسخ را گفته اند ‌‌که از نسخ هم بدتر است.(هنان، ص: ۹) ۱۳- در روایات الی ماشاء الله انواع مسوخات را ذکر کرده اند. بحار را آورده ام جلد چهارده بحار صفحه ۸۷ را نگاه کنید. اینها همه را باید بریزیم دور چرا؟ چون که آقایان فلاسفه مسخ را منکر شده اند‌.؟( همان، ص:۹) ۱۳-البته فلاسفه برای توجیه این تصریحات [ کتاب و سنت] تناسخ ملکوتی را قائل شده اند. همه شان چه اشراقیین چه مشائیین چه رواقیین. یعنی ملکاتی در انسان پیدا شود از فضایل یا رذایل و در عالم آخرت روحش بصورت آن ملکات مصور شود. ( همان، صص: ۱۱-۱۲) ۱۴- ما بحمدالله و المنه به برکت اهل بیت ع احتیاج به هیچیک از این تاویلات نداریم و مطلب را به معنای واقعیش قبول داریم- حرفی را که افلاطون و سقراط زده اند کلی اش را قبول داریم و احتیاج به تاویل هم نداریم. (همان،ص:۱۲) 🗓 چند نکته: 🧷 تاکنون نشنیده و ندیده ام آقای افتخارزاده هنگام تدریس آقای حلبی و یا پس از آن این عقیده را نقد و رد کرده باشد. 🧷 نشنیده و ندیده ام آقای افتخارزاده به اعضای انجمن گفته باشد که باور به این عقیده گناه و مخالف عقاید اهل بیت ع است. 🔍 برخی از شاگردان نسل جدید که در کلاس های اخیر انجمن شرکت داشته اند می گویند اعتقاد به تناسخ در برخی از این کلاس ها ترویج می شود. 📍نتیجه: عدم مخالفت آقای افتخارزاده هنگام تلمذ و عدم نقد و ردش بر این عقیده باطل و مهمتر از همه ترویج این باور در برخی از کلاس های کنونی انجمن نشان می دهد، آقای افتخارزاده نیز با آن عقیده مخالف نبوده است. 🖋رضایی دیماه ۱۴۰۳ 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب