«کل الصید فی جوف الفرأ» لابد این مثل معروف را شنیده اید،«الفرأ» [مهموز اللام و یجوز تخفیفه الفا کما هو المقرر فی علم الصرف ر.ک: شرح شافیه ابن الحاجب للرضی رحمه الله ج۳ص۵۰ ] یعنی گورخر و معنای مثل این است که تمام صید در درون گورخر جمع است. این مثل به مانند تمامی امثال ، دارای مورد و شأن صدوری است که زمخشری آن را چنین بیان می کند:«تصيد [ماض من باب التفعل] قوم فاصطاد بعضهم أرنبا و بعضهم ظبيا و بعضهم فرأ أى حمارا فجاؤا بصيدهم صاحبهم فطرحوه بين يديه فقال ذلك [ای: کل الصید فی جوف الفرأ] أراد أنه أكبر الصيد فاذا اصطيد [مجهول اصطاد] فهو بمنزلة كل الصيد» و در ادامه مضرب این مثل را چنین بیان می کند : «يضرب فى الواحد الذى يقوم مقام الكثير لعظمه» (المستقصی في أمثال العرب - 2، صفحه 224) الغرض اینکه این جمله را علماء در پاره ای از موارد به کار برده اند که ملاحظه آنها خالی از لطف نیست: ۱.مرحوم آقا رضای همدانی راجع به جواهر الکلام این مثل را به کار برده اند. ۲.مرحوم علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در کتاب امام شناسی ج ۱۳ ص ۲۲۸ راجع به کتاب شریف «عبقات الانوار» علامه میرحامدحسین هندی این تعبیر را به کاربرده اند. ۳.در اعیان الشیعه ج ۶ ص ۷۰ عباراتی را از ملل و نحل شهرستانی راجع به شیخ این سینا نقل می کند که در ضمن آن این مثل را، راجع به مقام فلسفی ابن سینا به کار برده است. ۴. در برخی از کتب در مقام شمارش مقدمات اجتهاد راجع به علم اصول این مثل را به کار برده اند. ر.ک: المکاسب طبع السید محمدکلانتر ج ۱ ص ۸۱. ۵.نظامی عروضی در مقاله طب راجع به قانون ابن سینا این مثل را به کار برده و می گوید از تمام کتب طب کفایت می کند. این بنده حقیر نیز مکرر به دوستان گوشزد کرده ام که لازم است در هر رشته ای متون و منابع اصلی را شناسایی کرده و در تحصیل و تحقیق به سراغ آنها رفت. کتب دسته دوم و سوم معمولا موجب اتلاف وقت می شوند.برخی طلاب سنتی خوان گمان می کنند هرچه در ادبیات قبل از عصر حاضر نوشته شده ارزش خواندن دارد (به نحو موجبه کلیه)و هرچه در سالیان اخیر نوشته شده ارزش ندارد (به نحو سالبه کلیه) و این نگرش در هر دو بخش اشتباه است.خیلی از طلاب را می بینم که سالهاست هنوز حول جامع المقدمات می چرخند و گمان می کنند که حقیقتا علوم اولین آخرین در این دو جلد به ضمیمه حواشی آن جمع شده است و هر روز به دنبال تعلیقه یا حاشیه ای جدید بر این کتب می گردند!! غافل از اینکه این مجموعه ی گرانبها جامع مقدمات است نه جامع همه سطوح علم ! بعد از درس گرفتن کتب ضروری این مجموعه [شرح التصریف ، احدالعواملین و الکبری ، یکی از صمدیه ، هدایه و انموذج ] و مطالعه دقیقه سایر کتب آن ، باید به مراحل بالاتر ارتقاع پیدا کرد حرف های اصلی و مبانی اساسی در کتب بالاتر و علوم بعدی بیان شده است. https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c