ادامه قبلی 👆👆👆 . آن استاد فرزانه برای اثبات تأثیر فرهنگ ایرانی در اعتلا تمدن اسلامی دو دلیل اساسی می‌آورد: در ابتدا این‌که نهضت علمی و ادبی اسلام از جایی شروع شد که قرن‌ها پایتخت ایران بود، از بغداد پایتخت عباسیان در کنار تیسفون، نه از مکه و مدینه و خاستگاه اسلام، یا دمشق پایتخت بنی‌امیه و در نهایت این‌که پایه‌گذاران علوم عقلی و نقلی و ادبی در زبان عربی به تعبیر عرب‌ها از موالی یعنی مسلمانان غیر عرب و بیشتر ایرانیان بودند. «تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی» اثر برجسته استاد محمدی ملایری است که پیرامون تأثیر تمدن و فرهنگ ایران پیش از اسلام به ویژه دوره ساسانی در تمدن اسلامی، همچنین شرح وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در قرون نخستین اسلامی نگاشته شده است. تمرکز این کتاب بر تاریخ فرهنگی و ادبی ایران است و نه تاریخ سیاسی. کتاب «فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامی و ادبیات عربی» نیز دارای یازده گفتار است که از میان آن‌ها می‌توان گفتارهای: آثار فرهنگی ایران و سرگذشت آن در حمله‌ی اعراب، تأثیر تشکیلات اداری ساسانیان در دولت خلفا، دبیران ایرانی پیش از اسلام و پس از آن، نهضت علمی عصر عباسی و ترجمه‌ی آثار ایرانی، چند کتاب تاریخی که از پهلوی به عربی ترجمه گردید و قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی در ادبیات عرب را نام برد. در اثر «ادب و اخلاق در ایران پیش از اسلام و آثار آن در دوران اسلامی»، آن استاد فرزانه کلیاتی را درباره‌‌ی انتقال آثار ساسانی به دوران اسلامی و شرح مختصری درباره‌ی ادب و اخلاق در ایران ساسانی مطرح کرده است. الادب الفارسی فی اهم ادواره و اشهر اعلامه و درس اللغه و الادب نیز از دیگر آثار به‌جای مانده از آن استاد فقید می‌باشند.   http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi