▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟
💵 💳
🏷
#اختصاصی_جنبش
🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بینیازسازی فقراء کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن میافزود. از طرفی برخلاف گذشته، پول امروز جوامع نه پایه کالایی نقره دارد و نه طلا که بنا بر حکم مشهور، زکات داشته باشند. با این حساب، طبیعی است که عایدی زکات بر بستر ظرف واقعیت کنونی برای تحقق غرض شارع(بینیازی فقراء) کافی نخواهد بود.
🔰 گفتیم از دو حال خارج نیست: یا حکم فقهی مشهور اشتباه است و بایستی احکام زکات [ظاهری] نقدین را به پولهای امروزی تسری داد یا اینکه اصلاً فارق از موضوع زکات، عدول از دینار و درهم اشتباه بوده و تغییر نظام پولی، باعث شده احکام زکات [ظاهری] پول نیز تعطیل شود. هر یک از این پاسخها، طرفدارانی دارد که دو دیدگاه متفاوت را شکل داده.
🔹نگاه اول:
برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند، مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل میشود؛ لذا بر این اساس میتوان هر پولی من جمله پولهای امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پولهای امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. البته عدهای نیز با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
🔸نگاه دوم:
در مقابل برخی معتقدند: نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. همچنین با کمی تأمل روی ساحت موضوع، درمییابیم احکام زکات [ظاهری] متناسب با خصوصیات منحصر به فرد دینار و درهم وضع شده است و نمیتوان گترهای آن را به سایر پولها تعمیم داد. این گروه بر این باورند، اشکال اصلی به «فقدان پول با پایه کالایی طلا و نقره» بازمیگردد. به عبارتی فارق از موضوع زکات، به لحاظ علمی_توصیفی حذف پایه کالایی از پولها ایراد داشته و در این راستا لازم است پولهای دینار و درهم را در جامعه اسلامی احیاء کنیم؛ حال وقتی نقدین وجود داشته باشد، خود به خود مشکل «عدم فراگیری واجب الهی» و مهمتر از آن «عدم کفایت عایدی زکات» هم برطرف میشود.
🔻به نظر شما کدام نگاه درست است؟
جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث:
@ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡
@e_zakat