🌸 بِسم‌ِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🕊 بر بال حکمت ۱۹۸ نهج‌البلاغه 🕊 لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ: «لاَ حُكْمَ إِلاَّ لِلَّهِ»: كَلِمَةُ حَقّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ. (وقتی شنیدند که خوارج می‌گويند: حکومت فقط از آن ِخداست) فرمودند: سخن حقّی است که از آن اراده باطل دارند.شرح حکمت: امام (عليه‌السلام) در اين گفتار حکیمانه شان هنگامی‌که اين سخن خوارج را كه می‌گفتند «لا حُكْمَ إلاَّ لِلّهِ» (حكم مخصوص خداست) شنيدند، فرمودند: سخن حقى است كه معنى باطلى از آن اراده شده است. اشاره به اين‌كه سخن حق است، و برگرفته از آيات قرآن مجيد؛ اما خوارج معناى آن را تحريف می‌كنند، به‌گونه‌اى كه سر از باطل بيرون می‌آورند. ⚔ در جریان جنگ صفین، و ماجرای حکمیت که بر امام (ع) تحميل شد، خوارج بر امام (ع) خرده گرفتند كه چرا مسئله حكميت را پذيرفته است؟ با اين‌كه قرآن می‌گويد: «حكم مخصوص خداست» بطور مثال: قرآن مجيد در مسئله اختلاف دو همسر با يكديگر دستور می‌دهد كه حَكَمى از سوى مرد و حَكَمى از سوى زن انتخاب شود تا تصميم عادلانه‌ای بگيرند و به اختلاف ميان آنها پايان دهند. آيا هيچ عاقلى می‌گويد: اگر اختلافى بين زن و شوهر پيدا شد، خداوند بيايد و تصميم عادلانه‌ای درباره آنها بگيرد؟❗️ و يا اين‌كه امر حكومت بر مسلمانان را خدا بر عهده بگيرد؛ فرمانده باشد و غنائم را او تقسيم كند؟❗️ ⚖ آرى بايد اين كارها به‌دست انسان‌های آگاه و عادلى صورت گيرد كه بر طبق احكام الهى حكم كنند👌 🔆 بنابراين حكم به معناى حَكَميت براى رفع اختلاف كه خوارج می‌پنداشتند هرگز در قرآن مجيد به خدا نسبت داده نشده است. 🌺 @eamamali110