💠⭕️در خطبه اول نماز جمعه بندپی شرقی چه گذشت؟ 🔺سفارش به تقوی قال الله تعالی(سوره مبارکه علق آیه شریفه ۱۴): الم یعلم بان الله یری گیری که بشر دارد برای این است که خداوند راکه ناظر و شاهد رفتار بشر است را باور ندارد هرچه روی این باور کار کند زندگی او خدایی تر می شود و هرچه بیخیال این باور شود زندگی او از خدا خالی تر می شود. سفارش به تقوا این است که روی این مسئله تلاش شود و بی تقوایی سهم کسانی است که روی این مسئله کاری ندارند. موضوع خطبه اول؛ ❇️خداوند متعال در نگاه امام حسین علیه السلام؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه عرض می‌کند سراسر عالم نشانه های توحید است و اگر مرا با نشانه ها بخواهی به خودت برسانی راه دور می‌شود. خودت را به من نشان بده چرا که نشانه‌ها توان آن ندارند که تو را به طور کامل نشان دهد. حتی سرزمین مکه و مواقف چنان ظهوری ندارد که تو را بنمایاند. خدایا تو که نور السماوات و الارض( نور ۳۵) هستی و از هر نشانه ای آشکارتر و به من نزدیک تری چرا مرا به نشانه ها ارجاع می دهی؟ پروردگارا! کی غایب شدی تا من برای اثبات وجود تو استدلال کنم؟ استدلال برای پی بردن از نشانه به غایب است.تو که خودفرمودی:اولم یکف بریک انه علی کل شیء شهید(فصلت۵۳) نیازی به دلیل و برهان نداری که من از آیات به تو فیه آیات بینات (ال عمران ۹۷) پی ببرم.پس خودت را چنان به من بنما که بی واسطه و با شهود قلبی تو را ببینم. متی غبت حتی تحتاج الی دلیل کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تو را؟غیبت نکرده ای که شوم طالب حضور، پنهان نگشته ای که هویدا کنم تو را! برهان صدیقین؛ این فقره از دعا آموزگار برهان صدیقین یعنی از خدا به خدا رسیدن و از مقصد به مقصود نائل آمدن است. در دعای ابوحمزه آمده بک عرفتک وانت دللتنی علیک(دعای ابو حمزه ثمالی). 🔹یامن دل علی ذاته بذاته(بحار ج۸۴ص۳۳۹) آیا اینگونه خدایی کفایت نمی کند؟اولم یکف بربک سپس دلیل کفایت وجود مبارک را برای شناخت اوچنین بیان کرد:انه علی کل شیءشهید(دعای عرفه) چنین شناختی سودمندترین شناخت ها و برای همگان شدنیست. این راه همان راه قلب است که پیمودنش به دانش اصطلاحات فلسفی،کلامی، یا دروس حوزوی و دانشگاهی نیاز ندارد. یحول بین المرء وقلبه(انفال ۲۴) تقوا و خشیت راه رسیدن به شهود؛ سالار شهیدان در دعای عرفه راه ورسم رسیدن به اولم یکف بربک انه علی کل شیءشهید رارسیدن به خشیت معرفی می کند و چنین بیان می فرماید:اللهم اجعلنی اخشاک کانه اراک خشوع یعنی ترس شاهدانه که از دو ترس از جهنم ورسیدن به بهشت افضل و بهتر است. 🔺 اینکه بسیاری از ما از جهنمش میترسیم نه از خود او از آن جهت است که به مقام اجعلنی اخشاک کانی اراک که نامش مقام احسان است نرسیده ایم. احسان مقام مخصوصی از منازل سلوک است.قال رسول الله صلی الله علیه و آله(بحار ج۶۷ص۱۹۶):الاحسان ان تعبد الله کانک تراه فان لم تکن تراه فانه یراک‌ احسان آن است که در عبادت به جایی برسی که گویی خدا را می بینی. اگر خدا را نمیبینی بدانی که خدا تو را میبیند. امام حسین در دعای عرفه مقام احسان را طلب می‌کنداللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک آنکه عارف نیست می‌گوید مرا ببخش وعفو کن اماعارف می گوید مرا بترسان که گناه نکنم. وقتی اهل گناه نباشم جا دارد اینگونه حضرت از خدای خویش طلب کند که:خدایا توفیقم ده تا از نفس خود به خوبی بازخواست کنم تا قدم در ناکجا آباد نگذارم که انصافاً ویرانه ای بیش نیست 🔶روابط‌عمومی دفتر امام جمعه بندپی شرقی