دفتر امام جمعه و ستاد نمازجمعه بندپی شرقی
‍ 💠⭕️ خطبه اول نماز جمعه بندپی شرقی بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (جاثیه/۱۳) 🌀وقتی دانش آموزی در پایان که دوستانش رشته های خوب قبول می شوند والدین به این دانش آموز اشاره می‌کنند و می‌گویند امکانات تا دلت خواست و نخواست کم نگذاشتیم فراهم کردیم،از خود گذشتیم پای تو گذاشتیم چرا تلاش نکردی؟! چرا دلت برای آینده ات به ندایش لبیک نگفت؟! روز قیامت خداوند متعال با اشاره به انسانهای کم تلاش، بی مسئولیت می فرماید: 🔻آنچه در آسمانها و زمین بود همگی را بسیج کردم تا به خودت بهاء بدهی. به تکامل و تعالی دست یابی؛ اگر ذره‌ای عقل خودت را قاضی می کردی همه ی زمین و زمان را نشانه های هدایت می دیدی اما... سفارش به تقوا یعنی از عالم و آدم مدد بگیریم تا خدایی تر شویم. 📌به مناسبت سالروز فرخنده میلاد حضرت رسول الله محمد صلی الله علیه و آله اسوه؛الگو؛ و اسطوره وقتی به قرآن کریم نگاه می‌کنیم می‌بینیم از اوصاف الهی که معمولاً به صورت دوگانه بیان شده است قرآن یکی از آن اوصاف دوگانه را برای پیامبران علیهم السلام بیان می‌فرماید. مثلاً خدای متعال ذات اقدس خود را "غفور شکور" (فاطر/۳۰) معرفی می فرماید و آنگاه درباره حضرت نوح و وصف شکور را بیان می نماید: "انه کان عبدا شکورا" (اسراء/۳) همچنین در خصوص حضرت ابراهیم وصف حلیم را بیان می فرماید: ولی در مقام توصیف خود دو وصف علیم و حلیم را آورده است: "ان الله لعلیم حلیم" (حج/۵۹) همانطور که خدای غنی و کریم "فان ربی غنی کریم"(نمل/۴۰) در خصوص حضرت موسی وصف کریم را آورده است: "و جاءَهم رسول کریم"(دخان/۱۷) ولی در خصوص حضرت ختمی مرتبت پیامبر گرامی اسلام همان وصف دوگانه‌ای را که برای ذات اقدس بیان شده است برای وجود مبارک حضرت می آورد و خدای رَءُوفٌ رَحِيمٌ "ان الله بالناس لرَءُوفٌ رَحِيمٌ "(بقره/۱۴۳) درباره حضرت می فرماید:لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (توبه/۱۲۸) 🔗 یکی از اصلی‌ترین شئونات مبارک آن حضرت شأن اسوه بودن ایشان است. دو شخصیت بزرگ در قرآن به صراحت به عنوان الگو معرفی شده اند یکی حضرت ابراهیم علیه السلام: "قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم..." و دوم حضرت حتمی مرتبت صلی الله علیه و آله: "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه..." چرا فقط این دو،الگویند؟! 🔺هر هنرمندی در کارش به هنرش توجه می شود اگر برترین را تحویل داد هنرش از دیگران برتر می شود. چون این دو شخصیت تمام مباحث نظری تربیت را عینیّت بخشیدند. وجود نازنین رسول الله می فرماید: ألا اُخْبِرُکُمْ بِاَشبَهِکُم بی؟ قَالوا: بَلی یا رَسولَ اللّه ِ. قالَ: اَحسَنُکُم خُلقا وَاَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِِخوانِهِ فی دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَی الحَقِّ وَاَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفْوا. (اصول کافی ج۲ ص ۲۴۰) 📏آیا میدانید شبیه‌ترین شما به من کیست؟ گفتند: بفرمایید ای رسول خدا! حضرت فرمودند: هرکس خوش اخلاق تر، نرم خوتر به خویشانش نیکوکارتر،نسبت به برادران دینی اش دوستدار تر و با گذشت تر باشد. همچنین فرمودند: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَبْعَدِكُمْ مِنّى شَبَها؟ قَالُوا: بَلى يا رَسولَ اللّه ِ. قالَ: اَ لْفاحِشُالْمُتَفَحِّشُ الْبَذى ءُ، اَ لْبَخِيلُ، اَ لْمُخْتَالُ... (کافی ج ۲ ص۲۹۱) آیا شما از کم شباهت ترین تان به خودم آگاه نسازم؟! عرض شد ای فرستاده خدا بفرما؛ حضرت فرمودند: زشت گوی بی آبرویِ بی شرم، بخیل و متکبّر... به جای عابد بودن عبد باش 📎از ویژگی های ممتاز حضرت نبی خاتم عبد بودن است. به بیان مرحوم علامه حسن زاده آملی: به جای اینکه عابد باشی؛ عبد باش! شیطان شش هزار سال عبادت کرد عابد شد اما عبد نشد. تا عبد نشوی عبادتت سودی به حالت ندارد. منظور از عبد بودن این است که انسان ببیند خدا از او چه میخواهد نه اینکه هرچه دلش خواست انجام دهد حتی معراج آن حضرت نیست ره آورد عبد بودن ایشان است.