بسم الله الرحمن الرحیم ❌یک شبهه سهمگین! و دو‌جواب❌ 💠در باب 💠 ⛔️شبهه سهمگین: شکی نیست که تعدد زوجات به استحکام خانواده لطمه میزند! اما قرآن مجید صریحاً به مردان اجازه داده که همزمان چهار همسر دائم داشته باشند! پیامبر اسلام(ص) و همه امامان شیعه(علیهم السلام) و بسیاری از علماء و بزرگان دین نیز، همزمان دو یا چند همسر داشته‌اند. 📛پس معلوم میشود که - نعوذ بالله- قوانین دین اسلام ناقص است! چون از استحکام خانواده غفلت کرده است! و امروز جامعه ایران چیزی را فهمیده که دین اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش، از فهمیدن آن عاجز بوده است! 😱با این حساب، پس به سایر قوانین اسلام هم نمیتوان اعتماد کرد! چون شاید مثل همین قانون تعدد زوجات ، ناقص و معیوب باشد و بشریت در آینده به اشتباه آن پی ببرد! ❎۱. جواب نادرست: احکام اسلام متناسب با شرایط زمان و‌مکان، تغییر میکند. تعدد زوجات هم همینطور است! در آن زمان، تعدد زوجات به استحکام خانواده ومحبت زوجین لطمه نمیزده ، اما امروز شرایط تغییر کرده، وتعدد زوجات به استحکام خانواده لطمه میزند بنابراین امروز نمی‌توانیم به تعدد زوجات نگاه مثبت داشته باشیم! ❌این جواب نادرست است زیرا: طبق شواهد معتبر تاریخی، در آن زمان نیز بسیاری از زنان(حتی برخی از همسران پیامبر و ائمه اطهار) همچون زنان امروز، نسبت به این موضوع، حساسیت و نفرت شدید داشته‌اند! نگاه کنید: وسائل الشیعه ج۲۰ ص۱۵۵، باب عدم جواز الغیرة من النساء. 🔹و لذا حتی ممکن است بگوئیم: ضربه‌ای که تعدد زوجات در آن زمان به استحکام خانواده میزده از امروز بیشتر بوده است! چون سطح سواد و تحصیلات بانوان در آن زمان با سطح سواد بانوان در حال حاضر، اصلاً قابل مقایسه نیست! ✅۲. جواب صحیح: این است که اصلا تعدد زوجات به استحکام خانواده لطمه نمیزند! بلکه آنچه به استحکام خانواده لطمه میزند(چه دیروز و چه امروز) دو چیز است: ۱. بی عدالتی مرد ۲.حسادت ورزیدن زن! 🔹و دقیقاً به همین دلیل است که در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام ، از طرفی حسادت زنانه به شدت (و تا سرحد کفر)، مذمت و نکوهش شده و از طرف دیگر بر رعایت عدالت توسط مرد بسیار تاکید شده است. اما در هیچ آیه و روایتی، تعدد زوجات نکوهش و‌مذمت نشده است. 🔹بدون شک، اگر هم مرد عدالت را رعایت کند و هم زن از حسادت ورزیدن پرهیز کند، هیچ لطمه‌ای به استحکام خانواده (حتی با چهار همسر) وارد نخواهد شد! 📌 مغالطه‌ای که در این شبهه نهفته، در اصطلاح علم منطق«وضع ما لیس بعلةٍ علةً» نام دارد؛ یعنی آنچه علت نیست را به جای علت معرفی کنیم! (رجوع کنید: المنطق مظفر ص۵۰۰ با تعلیقات استاد فیاضی). 🔹اینکه ما بجای «حسادت زن و بی عدالتی مرد»، تعدد زوجات را علت تضعیف استحکام خانواده قلمداد کنیم، شبیه این است که افزایش ازدواج را علت و عامل اصلی افزایش طلاق معرفی نمائیم! @ejtehad_jahadi