شبکه امامت استان گلستان
💠 #خطبه_مکتوب | 🔺️حجت الاسلام #قنبری امام جمعه شهر #فاضل‌آباد
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹انسان متقی محبوب خداست ان الله یحب المتقین ودر روایت آمده خدا اگر کسی را دوست داشته باشد به او چهار تا صفت میدهد، فرمود این روایت: خدا اگر کسی را دوست داشته باشد چهارتا صفت به او می‌دهد. الصَّمت و هو اوَّلُ العِبادَة. کم حرفی و هوَ اوَّلُ العِبادَة سکوت اول عبادت است. چرا اول عبادت است؟ به لقمان گفتند تو چرا لقمان شدی؟ گفت من سکوتم زیاد بود حرف بی ربط نمی زدم. شب معراج خدا به پیغمبرش فرمود: پیامبر اهل آخرت قَلیلٌ صَمتُهُم سخنشان کم است کم حرف می زنند. هرچه انسان کم حرف تر باشد کمتر هم خطا می کند. آدم پرحرف خطایش هم بیشتر است. دومین صفت التَّواضُع، تواضع است. سوم التوکُّل علی الله، توکل بر خدا و چهارم الزُّهدُ فی الدُّنیا، زهد ، وابسته نبودن به دنیا، سکوت، تواضع، توکل و زهد. 🔹در هفته پیش رو وحدت حوزه دانشگاه را داریم که می طلبد که اهمیت آن که توسط حضرت آقا بیان شده، ارائه گردد. با طراحی دقیق مرحوم امام وحدتی مهم بین حوزه دانشگاه رقم خورد و اهمیت این وحدت را از کثرت دشمنان این وحدت می توان فهمید چون اتحاد این دو مرکز علمی کشور را تعالی علمی و معنوی می دهد و علت طرح این وحدت مشاهدة تلاش مستکبران برای حذف دین از دانشگاه و از مسائل اصلی انقلاب و کشوراست. معانی وحدت حوزه و دانشگاه را میتوان در همکاری و رابطة متقابل حوزه و دانشگاه دید که وظایف حوزه: کسب علوم مربوط به فهم و تبلیغ دین. تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همه شئون زندگی. از بین بردن ناخالصی ها از احکام دین. رساندن احکام دین در هر جامعه، با هر مخاطبی و به رساترین شکل ممکن و وظیفة دانشگاه: بهتر کردن زندگی مردم به وسیلة علوم مختلف و همچنین وظیفة طلاب: نمایش نمونة کامل عالم دین به دانشگاهیان (نمونه ها: شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری). 🔹در راستای وحدت الزاماتی در همکاری و رابطة متقابل وجود دارد. ارتباط متقابل با برنامه ریزی و سازماندهی ارتباط‌ها. خوش بینی نسبت به هم. همکاری و بهره‌گیری از یکدیگر. نتیجة همکاری. آباد شدن دین و دنیای جامعه. تصحیح جهت گیری زندگی جامعه. پاک شدن فکر و روح جامعه از زشتی‌ها و نادرستی‌ها. وحدت در هدف (مصداق هدف، تکمیل زندگی مردم) برداشت‌های غلط. دنبال شدن تخصص های دانشگاه در حوزه و برعکس. اجرای برنامه های حوزه در دانشگاه و برعکس (علت بطلان: برخورداری هر یک از این مراکز علمی از روش ها و مقاصد خود) که منشأ وحدت: توحید است که مبنای فکری، اعتقادی، عملی و اجتماعی ماست. 🔸اهداف: 🔺اسلامی شدن دانشگاه: ۱-اسلامی شدن صددرصد روش ها و روابط و اصالت قائل شدن مدیریت‌ها برای اسلام. ۲-کمک فضای عمومی دانشگاه به متدینان در زمین‌های معنویت، اخلاق و احساسات انقلابی. ۳-احساس مسئولیت قشر جوان دانشجو نسبت به مسائل انقلاب و رشد و آگاهی مردم.۴-درس خواندن جوان دانشجو در راه اسلام عزت بخش، با توجه به ضرورت کسب جایگاه ممتاز ملت ایران در میان ملت ها به برکت این اسلام. 🔺نتایج فقدان اسلامی شدن دانشگاه: ۱-ورود به دانشگاه و استفاده از بیت المال تنها برای کسب مدرک و درآمد. ۲-آماده سازی جوانان برای نوکری استکبار جهانی در رژیم گذشته. ۳-پیروی از ابرقدرت‌های بزرگ در مسائل سیاسی. 🔺بروز شدن حوزة علمیه: ۱-الزامات به روز شدن تلاش برای رغبت و شوق مردم نسبت به دین خدا. ارائه دین به مردم، آن چنان که خدا خواسته، با تحقیق و نوآوری، روشنفکری، آگاهی از دنیا و خالی بودن از هواهای نفسانی. ۲-مخاطبان اصلی دست اندرکاران و مسئولان حوزه که دلیل آن، سخت گیری‌های اسلام برای مراجع تقلید که مصادیق آن، صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه و مطیعاً لامر مولاست. 🔺ریشة اختلاف حوزه و دانشگاه: جدایی علم جدید از دین. تلاش مستکبران برای حذف دین از دانشگاه. تبعات اختلاف حوزه و دانشگاه. ۱-راه نیافتن علوم جدید به حوزه ۲-رویگردانی عالمان حوزه از دانشگاه و دانشگاه از عالمان حوزه که نتیجة آن، مفید نبودن دانشمندان برای مردم است.۳-صاحب دانشگاه شدن افراد ناصالح که ویژگی‌های آنان عبارتند از: بی بهر گی از خصوصیات مهمی مانند دین، اخلاق سیاسی، اخلاق اسلامی و وجدان ملی. ترجیح منافع بیگانگان بر منافع ملی. ۴-معارضه و مخالفت دانشگاه با دانشجویان و استادان متدین.۵-تربیت روشنفکران دانشگاهی بی ریشه و بی اعتقاد که عملکردشان منجر به خیانت به ملت ایران است. ۶-به بی دینی کشاندن جامعه توسط کسانی که در محیط بی دین دانشگاه پرورش یافته اند. ۷-میدان یافتن دانشجویان، استادان و دست اندرکاران بی دین و لاابالی. ۸-عقب ماندگی ملت ایران. 🔺ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه: ۱-جمع دنیا و آخرت که نتیجة آن، ایجاد یک زندگی سعادتمند برای انسان که مصداق آن زندگی پیامبر صلی الله علیه وآله و انبیای الهی است. ۲-علاج مشکلات ایران. ۳-ایجاد جامعه ای اسلامی، پیشرفته، مستقل والگو. ✅