. 💢معرفت و شناخت ع 💢 يكى از وظايف شيعه نسبت به امام زمان (عج) به دست آوردن شناخت و معرفت مى‏باشد. زيرا آن حضرت، امامى است واجب الاطاعه و هركس‏ كه اطاعتش واجب است بايد صفاتش را شناخت تا با مدعيان دروغين، اشتباه نگردد. بنابراين شناخت و دانستن صفات حضرت واجب است. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: به درستى كه بهترين و واجب‏ترين فريضه‏ها بر انسان، شناخت پروردگار و اقرار به بندگى او است ... و پس از آن شناخت فرستاده خدا و گواهى دادن به پيغمبرى اوست ... و بعد از آن، شناختن امامى است كه به صفت و نامش در حال سختى و راحتى به او اقتدا مى‏نمايى. همچنين مى‏فرمايد: اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّر @emame3vom و در سخنى ديگر مى‏فرمايد: مَن عَرف امامَه ثمَّ مات قَبلَ ان يَقومُ صاحبُ هذا الامر كان بِمنزلة مَن كان قاعِداً فى عسكره لا بل بِمنزلة مَن قَعَد تَحت لِوائه آن كس كه امامش را شناخت و قبل از قيام امام زمان از دنيا رفت بسان كسى است كه در سپاه آن حضرت خدمتگزارى كند، بلكه مانند كسى است كه زير پرچم آن‏حضرت باشد. (و حاصل اين شناخت ارتباط روحى و سنخيت با امام است). پيامبر (ص) فرمود: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية هركس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است. نويسنده كتاب شريف مكيال المكارم درباره معرفت امام مى‏گويد: بدون‏ترديد مقصود از شناختى كه امامان ما تحصيل آن را امر فرموده‏اند اين است كه ما آن‏حضرت را آنچنان‏كه هست بشناسيم وچنين شناختى جز به دو امر حاصل نمى‏گردد: 1. شناخت شخص به نام و نسب 2. شناخت صفات و ويژگى‏هاى او. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: من مات و هو عارف لِامامه لم يَضرُه تقدم هذا الامر او تأخر و من مات عارفاً بامامه كان كمن كان مع القائم فى فسطاطه هركه بميرد و امام زمانش را بشناسد تأخير يا تقدم ظهور امام زمان به او ضرر نرساند و هركس بميرد و امام خود را بشناسد مثل كسى است كه با امام زمان در خيمه اش باشد. امام زمان (عج) مى‏فرمايد: وليعلموا انَّ الحقّ معنا و لا يقول ذلك الّا كذاب مفتر و لا يَدَّعيه غيرنا الا ضالٍ غوىّ بدانيد حق با ما و در خاندان ماست و اين را ديگرى به زبان نمى‏آورد مگر كسى كه دروغگو و گمراه باشد. امام صادق عليه السلام درباره شناخت امام مى‏فرمايد: ادنى مَعرفةِ الامام انَّهُ عِدلُ النبى الا درجة النبوة و وارثُهُ و انَّ طاعَته طاعَةُ الله وَ طاعةُ رسول اللّه و التسليم له فى كلّ امر و الاخذُ بقوله كمترين حد معرفت به امام آن است كه بدانى امام مساوى با پيامبر (ص) است مگر در درجه نبوّت، امام وارث پيامبر است و اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و بايد در هر امرى تسليم او بود و به سخن و فرمان او عمل كرد. .