💠طلایه دار کوثری تقریب ✅ فرهنگ و مدیریت تقریب کوثری و تکاثری!/ فرهنگ کار جمعی همدلانه در مدیریت دومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی شمال کشور ✍ دکتر حسن بیارجمندی كوثر و تكاثر نام دو سوره ی قرآن‌ کریم است که براساس معنا و مفهوم مصطلح آنها می توان دو فرهنگ، مکتب و سبک مدیریتی را بطور کلی تعریف و براساس آن با هدف تمیز از همدیگر و امکان مقایسه شفاف و دقیق در عرصه های مختلف از جمله عرصه خطیر فرهنگ و مدیریت تقریب مذاهب اسلامی؛ الگوی اصیل را ارائه نمود. كوثر را به معنی هر چیز پسندیده و خیر فراوان كه شأنش كثرت و فزونی باشد و چیزی از آن افزون نباشد و سعادت دنیا و آخرت را در برداشته، بکار برده اند و آن جلوه‌ای از ذات حق و خیرخواه مطلق است و از او سر منشأ گرفته است. فخررازی در تفسیر کبیر با تبیین معنی واژه ی كوثر ، در خصوص جا و جایگاه اصلی بکار بردن آن می‌گوید: كوثر را هنگامی می‌توان بهتر یافت كه آن را با متاع قلیل كه وصف دنیا است مقابل هم قرار دهیم.همه ی جهان به همراه تمام نعمت هایش متاع قلیل است و در برابر آن هدیه ی خدا خیر كثیر است. بنابراین فرهنگ و مدیریت کوثری، متاع دنیوی نیست كه همچون مدیریت تکاثری به دنبال آن دوان دوان شوند؛چراکه قلیل و مورد رقابت دنیایی و مادی و اساسا خود محل نزاع و اختلاف است و این بطور خاص نمی تواند با تقریب و فرهنگ آن که برآیند آن تحقق فریضه قطعی و خیرکثیر وحدت اسلامی است؛ نسبت و ارتباط داشته باشد. بعبارتی دیگر تقریب کوثری و مدیریت آن همه اش خیر فراوان و برای آحاد یک جامعه اسلامی و راس همه جوامع یعنی امت واحده اسلامی نعمت است و در چنین عرصه و شعاع مدیریتی تقریب کوثری، هر فرد مسلمان از مذاهب اسلامی به اندازه ی ظرفیتش از آثار و نتایج آن بهره‌مند می‌شود و بطور مشخص و معناداری هیچ‌گونه رقابت ، نزاع، اختلاف و جدالی بر سر آن بوجود نخواهد آمد بلکه بر سر آن تعاون و همکاری جمعی است: "تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی " این خود بطور خاص در زمره فرهنگ اصیل تقریب مذاهب اسلامی و متن اصلی تمدن سازی را تشکیل می دهد و قضاوت ما توسط دیگران براساس همین فرهنگ کار جمعی صورت می گیرد. پیشینه تاریخی تقریب و سیره نظری و عملی طلایه داران تقریب ماهیت کوثری و نتایج آن را بخوبی نشان می دهد که در حال حاضر نیز امام خامنه ای مرجع عالیقدر جهان تشیع طلایه دار چنین فرهنگ ناب و اصیلی در جهان اسلام است و برای همه ما الگو عملی و حجت شرعی است. معظم له در خصوص این فرهنگ در مورخه ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ در دیدار جوانان استان خراسان شمالی می فرمایند:" یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از رفتار اجتماعی (فرهنگ کار جمعی)... اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی» یا «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا». این یک فهرستی است از آن چیزهائی که متن تمدن را تشکیل میدهد. قضاوت درباره‌ی یک تمدن، مبتنی بر اینهاست." بدیهی است اگر به چنین فرهنگ و مدیریت فرهنگی تقریب کوثری اعتقاد قلبی و ایمانی و التزام عملی نداشته باشیم؛ گرفتار سبک و رفتار تكاثر و مدیریت تکاثری خواهیم شد که ویژگی بارز ابتدایی آن تفاخر و سرگرمی از روی غفلت های روزانه با درآمیختن با متاع دنیا و دنیازدگی حزبی و گروهی خواهد بود که خود منتهی به زیاده‌طلبی و تکثرگرایی در اعتقادات( اباحه گری و التقاط لیبرالیستی)، اموال، نفرات(رای)، مقام و حفظ موقعیت، اعمال و هر آنچه به دنیا و لذت‌ها و شهوات دنیایی ارتباط پیدا می‌كند؛ منتهی خواهد شد.«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَكُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ .» در دومین اجلاس بین المللی منطقه ای وحدت اسلامی شمال کشور دکتر علی محمد زنگانه استاندار گلستان بعنوان رئیس ستاد راهبردی آن مهمترین اصلی که مورد تاکید فراوان داشت همین تعاون و فرهنگ کار جمعی و مشارکت همه مدیران و دستگاه ها و بهره گیری از تمام ظرفیت های استان در این اجلاسیه بود که بطور خاص در عمل نیز ما را در متن این تقریب و تمدن سازی قرار بدهد و همه چنین ادراکی از آن داشته باشند. آیت الله دکتر حمید شهریاری دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نه تنها این فرهنگ کار جمعی در دومین اجلاس را مورد تاکید ویژه و حمایت قاطع قرار داد بلکه در این مدت کوتاهی که افتخار در کنار او بودن را داشتم از مدیریت تقریب کوثری او درس های بزرگی گرفتم که چشم انداز نوسازی حرکت تقریب را روشن و بسیار امید بخش نمود. 🆔@emamsadegh_ir