🏴صلی الله علیک یا حسن بن علی🏴 🔵صلی الله علیک یا موسی بن جعفر🔵 ⚫️امام معصوم علیه السلام مَجرا و مُجری اراده پروردگار در عوالم وجود است⚫️ 🔹 امام عليه السّلام قلب عالم امكان، و سرّ حقيقت تنزّل فيض پروردگار در عوالم مادون ذات حقّ است. مشيّت و تقدير اراده الهى توسّط نفس امام عليه السّلام در جميع عوالم سارى و جارى است؛ 🔹 در آنجا كه اراده حقّ بر قيام تعلّق گيرد قيام مى ‏كند ولو اينكه يك نفر همراه و همگام با او نباشد، 🔹 و در آنجا كه اراده حقّ بر سكوت و سكون تعلّق پذيرد از خود اظهار سليقه و رويّه نمى‏كند، گرچه تمامى خلائق پشت سر او در حال انقياد و اطاعت باشند. او از خود گذشته است و به حقّ پيوسته است، و ديگر از پيش خود نظرى ندارد و فكرى سِواى اراده و مشيّت حقّ در مخيّله او خطور نمى‏ كند. 🔹 فعل او فعل حقّ است و بر فعل حقّ ايراد و اعتراض جائى ندارد. 🔹 سكوت امام‏ مجتبى‏ عليه السّلام به همان اندازه مورد رضا و مشيّت حقّ است كه قيام سيّد الشّهداء عليه السّلام، بدون يك ذرّه و يا سر سوزنى اختلاف و تفاوت. و اگر جز اين باشد در فعل حقّ قبح و شناعت به وجود مى ‏آيد؛ تَعالَى اللهُ عن ذلكَ عُلُوًّا كبيرًا. 🔹 و تا انسان به اين حقيقت نرسد دائماً در حال شكّ و ترديد و نوسان و اعتراض و ايراد اشكالات واهى و پوچ نسبت به امام معصوم عليه السّلام بسر خواهد برد. و در هر موقعيّتى و مناسبتى (بسته به حوادث و جريانات‏ مناسب و يا نامناسب آن موقعيّت) حكمى و قضاوتى به مقتضاى فهم ناقص و توهّمات و تخيّلات خود نسبت به فعل امام عليه‏ السّلام خواهد نمود، و دائماً دچار تناقض و تضادهاى متولّده از جريانات مشابه در زمينه‏ ها و ظروف متفاوت خواهد گرديد. 🔹 و از اين جا به اين حديث شريف نبوى مى ‏رسيم كه فرمود: الحَسنُ و الحُسينُ إمامانِ، قاما أو قَعَدا! (حسن و حسین، هر دو امام هستند چه قیام کنند و یا سکوت کنند). 📚 اربعين در فرهنگ شيعه، ص61و62. 📝 آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه. 🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴 https://eitaa.com/emamshenaci