💢گزیده مباحث جلسه گذشته و پایانی ✅«اولویت» در منطق اسلام ناب، که منطقی بریده از مردم نیست 🔻امام می گوید حکومت اطلاق دارد به همه احکام اولیه. حتی امیرالمومنین برای حفظ حکومت، ۲۵ سال از حق خودش را برای حکومت گذشت. و این خیلی مسئله مهمی است. 🔹یک سری از احکام هست که دین حساسیت دارد بر روی آن ها. مثلا می گوید حجاب نباشد، فساد می آید. و شما اگر می بینید فساد هست و جلوی آن نهی از منکر نمی کنید، فاسق هستید. اما همین دین می گوید اگر شما شب سیر و پوشیده خوابیدی و همسایه ات گرسنه و برهنه خوابید، تو دین نداری! 🔸ببینید در مسئله حجاب می گوید فاسق هستی، اما اینجا می گوید دین نداری! یعنی این کار «اولویت» دارد. ♦️کما اینکه امام می گوید حفظ حکومت آنقدر اولویت دارد که حتی جان معصوم فدای حفظ حکومت شده و می شود. 🔹«عدالت» مهمترین هدف اجتماعی دین است. اگر در جایی عدالت با بسیاری از مسائل دیگر از جمله رشد و توسعه در تزاحم قرار بگیرد، این عدالت است که در اولویت قرار می گیرد! ☑️در منطق امام «اولویت ها» خیلی مهم است. این اولویت فقط در احکام نیست، در دشمن شناسی هم هست. امام می گفت اولویت دست استعمار خارجیست، برای قطع دست استعمار باید حکومتی که توسط استعمار بر ما سلطه می کند را سرنگون کنیم. 🔺امام می گفت امروز آمریکا از شوروی بدتر است، شوروی از آمریکا و انگلیس از هر دوی اینها بدتر است. اما امروز سر و کار ما با آمریکاست. می گفت بروید ببینید قطب این نظام چیست؟ امام ریشه ها را می دید. ☑️نکته مهم دیگر این است که این موضوع یک مسئله بریده از مردم نیست. بله، امام می فرمود ما برای خدا قیام کردیم، نه برای تاریخ، نه برای مردم! ولی زمانی که مردم در اوایل انقلاب شعار میدادند: «استقلال آزادی، حکومت اسلامی» امام فرمود بگویید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». 🔻امام می گفت ما مردم را می خواهیم و بخشی از این موضوع مستند بود به بحث های دینی ما و بخشی از آن به تجربیات تاریخ اسلام و بخش دیگر آن مربوط بود به تجربیات تاریخ معاصر. امام نگاه کرد دید در تاریخ معاصر ما هر نهضتی که گره خورده به مردم نبود و نخبگان محور آن بودند، منحرف شد. در تفکر امام این مردم هستند که محور قرار می گیرند. @ensanenghelabeslami