۱۰۶ و ۱۰۷
از عصاى حضرت موسى معجزات ديگرى نيز نمايان شد، از جمله اينكه پس از اژدها شدن، همه ى بافته هاى ساحران را بلعيد، «تلقف ما يأفكون» (213) به آب دريا خورد و آن را شكافت، «أنِ اضرب بعصاك البحر فانفلق» (214) ، به سنگ خورد و چشمه هاى آب از آن جوشيد. «اِضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَينا» (215)
عصا در حضور خود موسى عليه السلام، مار كوچك و پر تحرّك شد و موسى فرار كرد، «جانّ ولّى مدبرا» (216) در حضور مردم مانند مار معمولى حركت مى كرد، «حيّة تسعى » (217) و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراين در تبليغ و تربيت بايد نوع و گرايش مخاطب را در نظر گرفت و هر كدام را با توجّه به موقعيّت خودش قانع كرد.
امام رضا عليه السلام فرمود: زمان حضرت موسى عليه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسيارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه اى كه آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهايشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. (218)
ميان افكندن عصا و اژدها شدن آن فاصله اى نبود. «فاذا هى ثعبان»