📌آیا خلود در جهنم با رحمانیت خداوند سازگار است؟
🔰آیتالله علیدوست، استاد درس خارج حوزه قم صبح امروز در پایان جلسه درس تفسیر خود گفت:
در آخرت یک بحث پیرامون عذابهایی نظیر فشار قبر و ... است، یک بحث پیرامون خلود است. اگر ما خلود را حل کنیم مسئله اول حل شده است لذا من سراغ خلود میروم. اشکال خلود بیش از هزار سال قدمت دارد. اشکال این است چطور انسانهایی به هر مرتبهای از فساد و گناه در عذاب مخلد هستند؟ صحبت یک سال و دو سال و صد سال و هزار سال نیست، بلکه بحث خلود است. این خلود چطور با رحمانیت و رحیمیت و حتی عدل و حکمت خدا سازگار است؟ به این سوال چهار، پنج جواب داده شده است.
1️⃣اولین جوابی که دادند بحث نیت است. وقتی از امام سوال میکنند چرا برخی در آتش مخلد هستند حضرت میفرمایند چون اینها کفرشان موقت بود ولی نیت کفرشان دائم بود یعنی اگر در دنیا مخلد بودند تا ابد کافر بودند و خلودشان در آتش جهنم به نیتشان است. این یک جواب است که بر اساس روایت است.
2️⃣جواب دومی که خیلیها دادند این است که ما اصلی به نام تناسب جرم و جریمه داریم ولی اصلی به نام تناسب زمان جرم و زمان جریمه نداریم. پس جرم و جریمه باید تناسب داشته باشد، نه زمان آن.
3️⃣جواب سوم برای برخی عرفاست که گفتند عذاب پس از مدتی با معذب سنخیت پیدا میکند یعنی وقتی کافری را وارد جهنم میکنند اولش عذاب میشود ولی بعد از مدت کوتاهی خودش حقیقت ناری پیدا میکند و دیگر آتش، آتش را نمیسوزاند. به عنوان مثال خوک چون به کثافات انس پیدا کرده است لذا از بودن در چنین فضایی معذب نمیشود و اتفاقا لذت میبرد.
4️⃣جواب چهارم که برخی مفسرین گفتند این است که خلود به معنای زمان طولانی است. خود ما هم در فارسی میگوییم که مثلا برای همیشه رابطهمان قطع شد که منظور از آن زمان طولانی است.
5️⃣جواب پنجم مستلزم این است که نگاهمان را نسبت به جهنم و بهشت عوض کنیم به این شکل که بگوییم در آخرت، عذاب قراردادی و اعتباری وجود ندارد بلکه عذاب لازم ذات است و اصلا دست خدا نیست. به تعبیر دیگر عذاب لازمه خود اعمال انسان است، نه اینکه خلق خداوند باشد. طرف کاری کرده است که در ذاتش این عذاب وجود دارد.
🆔
@etratona | پایگاه معارفی عترتنا
📱 50002207754
📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی
┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄