🌺
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۰۲ سوره نساء به بحث دشمن شناسی پرداخته است.
♻️در سال ششم هجرى، پیامبر با گروهى به سوى مکّه عزیمت کردند. در منطقه حُدیبیّه، با خالدبن ولید و دویست نفر همراه او مواجه شدند که براى جلوگیرى از ورود آن حضرت، سنگر گرفته بودند. پس از اذانِ بلال و برپایى نماز جماعت، خالد بنولید فرصت را مناسب دید که هنگام نماز عصر یکباره حمله کند. آیه نازل شد و از توطئه خبرداد. خالد پس از دیدن این معجزه وحى، مسلمان شد.
در این نماز، گروه اوّل پس از پایان رکعت اوّل، برخاسته بقیه نماز را خود تمام مى کنند و امام جماعت صبر مى کند تا گروه دیگر به رکعت دوّم برسند و با سلاح، به نماز جماعت بپیوندند.
📝پیام ها
۱- نماز، حتّى در صحنه جنگ تعطیل نمى شود و رزمنده، بى نماز نیست. «اقمت لهم الصلوة....و لیأخذوا اسلحتهم»
۲- در اهمیّت نماز جماعت همین بس که در جبهه جنگ با دشمن، حتّى با یک رکعت هم برپا مى شود. «و لتأت طائفة اُخرى لم یُصلّوا فلیُصلّوا»
۳- در هنگام پیش آمدن دو وظیفه (جهاد و نماز)، نباید یکى فداى دیگرى شود. «فلتقم... ولیأخذوا»
۴- در همه حال، هشیارى لازم است، حتّى نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل کند. «و لیأخذوا اسلحتهم»
۵ - رهبر، محور وحدت و عبادت است. «کنت فیهم ... اقمت لهم الصلوة»
۶- تقسیم کار، تعاون و شریک کردن دیگران در کارهاى خیر، حتّى در حسّاس ترین موارد، از عوامل الفت جامعه است. در این آیه، دو رکعت نماز جماعت میان دو گروه تقسیم شده، تا تبعیضى پیش نیاید و همه در خیر شریک باشند. «و لتأت طائفة اُخرى...»
۷- فرمان هاى الهى به تناسب شرایط، متفاوت است. (این آیه مربوط به نماز خوف در برابر دشمن است.) «فلتقم طائفة منهم»
۸ - نماز جماعت در جبهه، نشان عشق به هدف و خدا و رهبر و پایبندى به ارزش هاست. «اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوة»
۹- در جبهه باید جابه جایى نیروها در فاصله یک رکعت نماز، امکان پذیر بوده باشد. «و لتأت طائفة اُخرى لم یُصلّوا فلیُصلّوا»
۱۰- هر چه مدّت نماز در جبهه بیشتر شود، فرصت دشمن براى حمله افزایش مى یابد. پس باید حفاظت بیشترى داشت. در رکعت اوّل، داشتن اسلحه کافى است ولى در رکعت دوّم، هم اسلحه و هم ابزار دفاع. «ولیأخذوا اسلحتهم... ولیأخذوا حذرهم و اسلحتهم»
۱۱- خداوند، پیامبرش را از توطئه ها و نقشه هاى پنهانى دشمن آگاه مى کند. (با توجّه به شأن نزول که ولید قصد کرد تا هنگام نماز جماعت حمله کند و با این آیه طرح او لغو شد.)
۱۲- حرکت با اخلاص شما، سبب امدادهاى الهى در وقت خود است. (نزول این آیه و فرمان نماز خوف، یک امداد الهى در مقابل آن توطئه بود.)
۱۳- در جبهه، مراسم عبادى نباید طولانى شود و کارهاى مانع هوشیارى، ممنوع است. «ودّ الذین کفروا لو تغفلون»
۱۴- از آرزوهاى دشمن، آگاه باشید. «ودّالذین»
۱۵- عبادت، وسیله غفلت از دشمن نشود. «تغفلون»
۱۶- احتمال غفلت در مسلمانان واقعى ضعیف است. (کلمه «لو» در جمله «لو تغفلون» نشانهى این معناست.)
۱۷- با هوشیارى، باید از امکانات نظامى و اقتصادى حفاظت کرد. «اسلحتکم و امتعتکم»
۱۸- غفلت امّت اسلامى، شبیخون کفّار را در پى خواهد داشت. «میلة واحدة»
۱۹- هر سخن و برنامه و حرکتى که مسلمانان را غافل کند، گامى است در جهت اهداف و خواسته هاى دشمن. «ودّ الذین کفروا لو تغفلون»
۲۰- ملاک و مجوّز معافیّت از جبهه و سربازى، مرض و ضرر است. «بکم أذىً... او کنتم مرضى»
۲۱- بارانى مجوّز زمین گذاشتن اسلحه است که با ضرر و آزار همراه باشد. در باران بى ضرر رزمنده سلاح بر زمین نمى گذارد. «بکم أذىً من مطرٍ»
۲۲- در هیچ حالى، رزمنده نباید از وسائل حفاظتى دور باشد. حتّى اگر اسلحه ندارد، زره بر تن داشته باشد. «خذوا حذرکم»
۲۳- تهدید کفّار و امید و دلگرمى دادن به مؤمنان، از شیوه هاى قرآن است. «أعدّ للکافرین عذاباً مهیناً»
۲۴- در آینده، ذلّت از آنِ کافران است. «للکافرین عذاباً مهیناً»
💠 پیام صفحه ۹۵ قرآن