📝
#یاداشت
♦️اندیشه
#علوم_انسانی اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست.
🔹من در ارتباط با فلسفه علوم انسانیِ اسلامی مایلم از فرصت استفاده کرده و چند نکته را یادآوری کنم: نکته اول اینکه اندیشه علوم انسانی اسلامی بههیچوجه دنبال حذف دانش تجربی نیست و اتفاقاً کارایی این علوم در ساحت علوم انسانی را البته در قلمرویی باز اما مشخص افزایش میدهد که من جزئیات آن را در نوشتههای خود شرح دادم.
🔹نکته دوم اینکه علوم انسانی اسلامی نه فقط از پایگاه دین، بلکه از پایگاه خود علم درباره مبانی و روش شناسی علم حرفها و نقدهای جدی دارد.
🔹باید قبول کرد که رشد افسارگسیخته نسبیتگرایی در علوم انسانی، شرایط علم را به شدت ضعیف و ناکارآمد کرده است و نظریههای پستمدرن در فلسفه علم هم نه فقط مشکل را حل نکرده، بلکه به مشکل نسبیتگرایی افزوده است.
🔹نکته سوم اینکه هرچند اندیشه علوم انسانیِ اسلامی معتقد به لزوم باز شدن چتر جهانبینی الهی بالای سر علم است، اما به دنبال دینیسازی علوم انسانی متعارف از طریق پالایش صرف این علوم نیست.
🔹در واقع علوم انسانیِ اسلامی مساوی یک ساختمان معرفتی جدید است که علم متعارف هم در کنار سایر ساحتهای معرفتی در آن ساختمان حضور دارد؛ بنابراین، علوم انسانیِ اسلامی مساوی با یک سیستم فکری جدید برای حل مسائل اجتماعی در جامعه دینداران است.
🔹نکته چهارم اینکه ما امروز با شرایطی روبهرو هستیم که در اثر سبک زندگی غربی و در اثر تأییدات و حمایتهای علوم انسانیِ
#سکولار در حال انهدام جوامع انسانی است و لذا علوم انسانی متعارف نه فقط امروز کارنامه قابل دفاعی ندارد، بلکه نسخهای هم برای نجات جوامع انسانی ارائه نمیکند، پس باید فرصتهایی را به وجود آورد تا اولاً حرفهای علوم انسانیِ اسلامی شنیده شود و ثانیاً این حرفها در عمل به تکامل برسند تا امکان تغییر شرایط بغرنج فعلی به وجود بیاید.
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین رضا غلامی، (رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐
http://fekrat.net/1768
📌کانال فکرت؛
🆔
@fekrat_net