فکرت
📝 #بخوانید| دیپلماسی و رفتار سیاسی پیامبر اعظم (ص) ✏️علی اصغر سیاحت هویدا 🔖به طور کلی رفتار سیاسی
🔴برداشت های انحرافی از دین 🔻حاکمیت اسلامی از ابتدای نبوت پیامبر با توجه به مسائلی که در طول مسیر آن رخ داد به سمت شکل‌گیری در حرکت بود و بی‌تردید هر کدام از این مسائل تکه‌هایی از پازل یک مسیر را ترسیم می‌کند که در انتهای آن الگوی حکمرانی اسلام را می‌توان تبیین کرد. 🔻اگر یک تکه از آن را برجسته کنیم، متهم به برداشت گزینشی از اسلام خواهیم شد و مصداق آیه إِنَّ الَّذینَ یَکفُرونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُریدونَ أَن یُفَرِّقوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ وَیُریدونَ أَن یَتَّخِذوا بَینَ ذلِکَ سَبیلًا؛ کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می‌کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند. 🔻این همان ادبیاتی است که در زمان برجام و مذاکره با آمریکا مطرح می‌شد. این تفکر با تکیه بر برخی از عملکردهای پیامبر به جامعه دینی چنین القا می‌کرد که ایشان حتی با بدترین دشمنان خود نیز صلح کرد. 🔻اما فراموش کردند که نتیجه آشتی با مکه فتح این شهر، و نتیجه حدیبیه، جنگ حنین بود. این مسیر تنها یک ادبیات دیپلماتیک مبتنی بر ساز و کارهای فرمالیستی نیست بلکه در چارچوب صلح و میانه جنگ و آشتی در حرکت است. 🔻بنابراین بازنمایی تصویر تاریخی از پیامبر اسلام مبتنی بر هر کدام از این تعابیر به تنهایی منجر به دو نگاه ناقص و پرعیب می‌گردد. ✖️نگاه اول، تصویری جنگ طلب و خشونت‌گرا از قرآن و سیره پیامبر اسلام بازنمایی می‌کنند و با این کار به دنبال داعشی کردن اسلام است. عمده افراد ضد دین و مخالف اسلام تلاش می‌کنند با تکثیر پیام‌هایی در این جهت فضا را به سمت دیگری کانالیزه کنند. ✖️نگاه دوم، تصویری خنثی و بدون عملکرد باصلابت و قدرتمند است که در مقابل اسلام را متهم به ترسو بودن و مصلحت‌اندیشی‌های افراطی می‌کنند، در حالی که مکتب رسول الله چیزی ورای این دو نگاه است و هر دو راه به خطا می‌برند. 🔙این همان نگاه مکتب اسلام رحمانی و جریان دولت اعتدال و اصلاحات است که تئوری‌پردازانه دینی‌شان همچون ملکیان، احمد قابل، سید حسن آقامیری و … هستند. 💬علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @fekrat_net