آیا رفتن به زیارت قبور شرک است یا سنت ❓🔻 ♦️ زیارت قبور یکی از سنت‌هایی بوده است که از زمان پیامبر و صحابه وجود داشته است. 🔷 ولی فرقه ضاله وهابیت به پیروی از ابن تیمیه (پدرمعنوی تکفیریها) زیارت قبور را گاهی بدعت و گاهی شرک می‌نامند. 🔶 اهل سنت زیارت قبور را جایز، بلکه مستحب می‌دانند؛ اما وهابیت بر خلاف مسلمانان معتقدند زیارت جایز نیست و آن را شرک می‌دانند. 🔻 در همین رابطه بین یک مسلمان و یک وهابی مناظره‌ای صورت گرفت که بخشی از آن را در این‌جا بخوانید. 🔷 مسلمان: من امسال به زیارت اربعین سالار شهیدان (علیه‌السلام) رفتم. در مسیر پیاده‌روی چیزهای زیادی را یاد گرفتم. انسانیت را مشاهده کردم. احساس می‌کنم که به خداوند بسیار نزدیک شدم. 🔶 وهابی: زیارت مردگان درست نیست، بلکه شرک است. کار تو اشتباه بوده و باید استغفار کنی و الا مشرک هستی.[1] 🔷 مسلمان: به چه جهت من مشرک هستم، در حالی‌که من با اقتدا به برخی از صحابه، به زیارت قبر اباعبدالله الحسین رفته‌ام. 🔶 وهابی: هیچ‌یک از صحابه چنین کاری نکرده‌اند و زیارت اموات را جایز نمی‌دانسته‌اند؛ تو کاری خلاف سلف انجام داده‌ای و باید توبه کنی! 🔷 مسلمان: چگونه این سخن را می‌گویی، در حالی‌که من برایت اثبات می‌کنم که برخی از صحابه به زیارت قبور می‌رفته‌اند. 🔶 وهابی: اگر یک مورد از افعال صحابی را بیاوری که به زیارت قبور رفته‌اند، من می‌پذیرم. 🔻 مسلمان: موارد متعددی وجود دارد، ولی به جهت فرصت محدود یک مورد را برایت از عایشه همسر رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل می‌کنم. 🔷 در منابع معتبر اهل سنت آمده است که عایشه به زیارت قبر برادرش عبدالرحمن می‌رفت. ابن ابی ملیکه می‌گوید: 🔶 روزی عایشه را دیدم که برای زیارت قبور از خانه خارج شد. به او گفتم که مگر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از زیارت قبور نهی نکرده است❓ گفت: آری! ولی بعداً دستور به زیارت قبور داد![2] 🔷 جناب وهابی، آیا عمل و گفتار عایشه، همسر رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) برای شما کفایت نمی‌کند! که این‌چنین بر خلاف اصحاب رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) عمل کرده و زیارت قبور را شرک می‌دانید⁉️ 🔶 وهابی: باید در سند این روایت دقت کنم، تا ببینم که آیا سندش درست است یا خیر! بعداً پاسخ خواهم داد. ♦️ مسلمان: سندش درست است و حتی البانی محدث بزرگ وهابیت سندش را تأیید کرده است. او حتی بر اساس همین روایات، مشروعیت زیارت قبور را تجویز کرده است.[3] 🔻 پی‌نوشت: [1]. ابن‌تیمیه، حلیم‌الدین، الرد علی الإخنائی، قاهرة:‌ المطبعة السلفيّة، بی­تا، ص18، 52. [2]. سنن ابن ماجه ت الأرنؤوط، محقق: شعيب الأرنؤوط، ناشر: دار الرسالة العالمية، چاپ اول، 1430ق، ج2، ص511. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، دارالكتب العلمية، چاپ اوّل، بيروت، 1411ق، ج1، ص532. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید. [3]. عمرو عبدالمنعم سلیم، المنهج السلفی عند الشیخ ناصر الدین البانی، ص31-31. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2