نقش کتاب در ترویج جریان‌های معنویت‌گرا 📚🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ ♦️ ب) مطلب دیگر آن‌که همه جریان‌های معنویت‌گرا از این کانال بهره برده‌اند و همۀ مکاتب، کار خویش را با کتاب آغاز کرده‌اند. ممکن است جریانی باشد که محصول هنری برای تبلیغ خود طراحی و تولید نکند؛ اما همه‌گی منابع مکتوب داشته و از این ابزار به خوبی کمک گرفته‌اند. 🔷 ج) نکته دیگر قابل ذکر در باب کتاب‌های جریان‌های معنویت‌گرا این‌که، برخلاف منابع عرفان اسلامی که برای خواص نوشته شده و یا دست‌کم برای خواص قابل استفاده‌اند، کتاب‌های عرفان‌های نوظهور برای ارتباط‌گیری با مخاطب عام نوشته شده‌اند. این مطلب، هم از عناوین کتاب‌ها مشهود است و هم از شیوۀ نگارش و ادبیات بکار رفته در متن. 🔶 مثلا در کتاب‌های وین دایر که تا کرسی استادی دانشگاه هم پیش رفته و با اصطلاحات فنی و تخصصی روانشناسی جدید کاملا آشناست، کمتر با این اصطلاحات فنی و پیچیده برخورد می‌کنیم و اگر گاهی این واژه‌ها را بکار گرفته، با ادبیات معنوی و عرفانی، آن را توضیح داده و با عباراتی ساده و روان، آنها را تبیین کرده است. 🔷 به علاوه تنها جاهایی از این واژه‌ها استفاده می‌کند که قصد مفهوم سازی معنوی داشته و در پی جا انداختن مفاهیم نمادین است. کارکرد نمادسازی در فضای مفاهیم معنوی، کم‌تر از نمادهای تصویری و شکلی نیست. ♦️ د) برنامه عملی در کتاب‌ها، ( غیر از قالب داستانی ) که امروزه بسیاری از رهبران معنویت‌های نوین، با هدف ارتباط بیشتر با مخاطبان خویش، اقدام به ارائه برنامه معنوی و روحی در کتاب‌هایشان نموده‌اند یعنی کتاب‌هایی را که شامل عبادات روزانه اعضاست منتشر کرده‌اند. [2] [3] 🔻پی‌نوشت: [1]. به نقل از حجت الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا در سخنرانی ایشان. [2]. پاندر، قانون توانگری و چشم دل بگشا. [3]. کتاب عرفان‌های کاذب راه‌های نفوذ و راه‌کارهای مقابله، ص 83 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2