هدف از بعثت انبیا چیست⁉️ 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ خداشناسی و خداپرستی، رمز سعادت انسان است و انبیا به همین جهت مبعوث شدند. 🔷 انبیا برای تعلیم آشپزی یا بنّایی یا هواپیماسازی نیامده‌اند؛ چون اینها چندان در سعادت ابدی انسان نقش ندارد. سعادت ابدی انسان در خداپرستی و خداشناسی است. اگر انسان در آنجا کمبودی دارد، باید به او کمک کنند. 🔶 امور دنیوی را بشر به تدریج با علم و تجربیات خود، تحصیل می‌کند. شاید انبیا در این زمینه نیز کمک کنند؛ اما ضرورتی ندارد. آنچه ضرورت دارد و اگر نباشد نقض غرض آفرینش می‌شود، این است که بشر نتواند خدا را بشناسد، و راه اطاعت و عبادت خدا را بیابد. 🔷 اگر این‌گونه نباشد، انسان به هدفی که برای آن آفریده شده است نمی‌رسد و نقض غرض می‌شود. بنابراین خداوند باید پیغمبر را بفرستد و اگر نفرستد نقض غرض می‌شود و با حکمتش سازگار نیست. 🔶 حکمت خدا ایجاب می‌کند که پیغمبرانی را بفرستد و معنای این وجوب این نیست که حکمی فقهی برای خدا نوشته باشیم که بر تو (خدا) واجب است پیغمبر بفرستی؛ بلکه معنایش این است که فرستادن پیامبران، مقتضای حکمت خداست و اگر بر فرض محال این کار را نکند، با حکمت او سازگار نیست. 🔻 ضرورت استمرار دعوت پیامبران 🔷 اکنون ببینیم کاری که انبیا انجام می‌دهند و ضرورت دارد و اگر نباشد، نقض غرض آفرینش می‌شود، به زمان معینی اختصاص دارد، یا این نیاز همیشه برای بشر وجود دارد و چیزی نمی‌تواند جایش را بگیرد❓ 🔶 برهان‌هایی که بیان شد، اثبات می‌کرد که ما راهی به جز عقل و راه‌های عادی در شناخت انسان‌ها می‌خواهیم، که حقیقتش را نمی‌دانیم؛ یعنی راه وحی؛ همان‌که خدا به انبیا یاد داد، ولی حقیقت آن برای ما روشن نیست. 🔷 خدا کاری می‌کند که انبیا بفهمند و پیام خدا را به مردم برسانند. ما همین اندازه از وحی می‌دانیم؛ وگرنه حقیقت آن را نمی‌توان فهمید. 🔶 آیا نیازی که موجب می‌شد خدا انبیا را بفرستد تا راه خداشناسی و خداپرستی را بهتر به بشر بیاموزند، به زمان خاصی مربوط بود❓ 🔷 مثلا تا قرن ششم میلادی ضروری بود، و پس از آن احتیاجی نیست❓ 🔶 یا آنکه به دورۀ ویژه‌ای مربوط نیست و بشر تا بشر است، این نیاز را دارد❓ 🔷 اگر عقل بشر به اوج کمال هم برسد، حقیقت عالم برزخ و بهشت و قیامت را نمی‌فهمد. حداکثر چیزی که حکما گفته‌اند و چه بسا از بیانات انبیاء الهام گرفته باشند، این است که روح انسان پس از مرگ باید باقی باشد و لذت و عذابی داشته باشد؛ اما این چه نوع لذت و رنجی است و چگونه و در کجا واقع می‌شود❓چه عالمی است و چه خصوصیاتی دارد❓ پاسخ این پرسش‌ها را عقل بشر نمی‌فهمد. 🔶 آنچه بیشتر فیلسوفان و حکما ادعا کردند و در مقام اثبات آن برآمدند، اصل معاد، اعم از روحانی و جسمانی است. 🔷 ویژگی‌های معاد جسمانی را نمی‌توان با عقل اثبات کرد؛ همان‌گونه که بشر روش بندگی خدا را با عقل خود یاد نمی‌گیرد؛ اینکه مثلا ماه رمضان را بشناسد و بگوید باید روزه گرفت. ربطی به عقل ندارد که سی روز باید روزه باشد یا 29 روز باشد؛ چرا از اول طلوع فجر تا غروب آفتاب باید امساک کرد و اندکی کمتر یا بیشتر نباشد❓ چرا از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب نباشد❓ 🔶 و همین‌گونه است درباب سایر احکام؛ مثلا چرا نماز باید دو رکعت یا سه رکعت باشد❓چرا یک رکعت یا پنج رکعت نباشد❓اگر پنج رکعت بخوانیم چطور می‌شود❓ مگر نه آن است که بیشتر بندگی خدا می‌کنیم❓ 🔷 در احکام شرعی برای برخی گناهان هشتاد ضربه شلاق، ولی برای برخی دیگر صد ضربه مقرر شده است. اینها چیزهایی نیست که به عقل آدمی برسد. ♦️امروزه اصرار بر این است که دین را از مسائل دنیا جدا کنند -اگرچه سکولاریزم ریشه در قرن‌ها پیش در مغرب‌زمین دارد- و مسائل اجتماعی را بی‌ارتباط به دین معرّفی کنند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻