「﷽」 سلمه الله 1⃣ راز آفرینش (بخش اول) ✨خداوند در آیاتی از قرآن کریم از راز آفرینش و هدف خلقت پرده برداشته؛ فرمود: اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات وَ مِنَ الارْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الامْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً (طلاق۱۲٫) خداوند هفت آسمان خلق کرده و از این آیه استفاده میشه که هفت زمین هم خلق کرده است. حالا منظور از این زمین‌های هفت گانه چیست، آیا همین قاره‌هایی‌است که تقسیم کرده‌اند و یا ممکن است اشاره به طبقات و لایه‌های مختلف کره زمین باشد. 🔸این آیات باطن و اسراری دارد: اهل معرفت می‌گویند مقصود از هفت زمین، هفت حجاب ظلمانی و مقصود از هفت آسمان، هفت حجاب از نور است. 🔹بحث ما در اینجاست که خداوند فرمود: لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً. خداوند در خلقت قدرت نمایی کرده و خودش را نشان داده، این گنج نمایان شد تا خود را نشان دهد؛ 🌷پریرخ تاب مستوری ندارد 🌷چو در بندی، سر از روزن برآرد خودش را نشان داده تا ما معرفت پیدا کنیم که او قادر مطلق است و این قادرمطلق بر عالم حاکم است. ما بدانیم إنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً ؛ یعنی او محیط به هستی است . ❓علم محیط چه جور علمی است؟ محیط است نه از نوع احاطه ظرف بر مظروف بلکه ظاهر و باطن را پر کرده؛ هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ، وَالظَّاهِرُ وَالْباطِنُ. علمش اینجوری است. این احاطه به چه نحوی است ؟ امیرالمؤمنین فرمود: داخلٌ في الأشياء لا بالممازجة و خارج عن الأشياء لابالمزايلة: داخل است در اشیاء اما ممزوج نیست. این چه جوری است؟ 💠 خطبه اول نهج البلاغه امیرالمومنین در توحید قیامت است. امیرالمؤمنین را باید با آن خطبه شناخت. مسلمانها هم ایشان را نشناختند، از امیر المومنین یک ذوالفقاری شناخته‌اند که آنهم باز فوق ادراک ماست. بی‌لطفی می کنن میگن فقط پهلوان بود. آیا فقط پهلوان بود که جبرییل می گفت: لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار؟ 🔸آن فتی و جوانمردی برای توحید است، که خداوند از اصحاب کهف تعبیر فرمود به فتی : إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْنٰاهُمْ هُدىً(کهف٫ آیه ۱۳) اصحاب کهف جوانمرد بودند؛ جوانی که به توحید متصل باشه جوانمرده، و الا صرف این جوانی که به درد نمی خوره . 🔺در بعضی از روایات هست که جوانی شعبه‌ای از جنون است؛ برای انسان جنون می‌آورد، انسان عاقلانه زندگی نمی‌کند. ❌ نوع افراد در آن دوران عاقلانه زندگی نمی کنند. 🔺 برای هر جوان یک پیر لازم است که از عقل آن پیر مدد بگیرد، نمیشود خودش فقط با آزمایش و خطا پیش برود و تجربه کسب کند، مگر ما چقدر عمر داریم؟ صد تا خطا کنیم بخواهیم جبران کنیم، ناگهان بانگ برآمد خواجه مرد. ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ 🔆 @forooghetohid