5️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 1️⃣ ☑️ خدمات و تعامل قبل از اثبات دین لب و مغز دین تعقل و تفکر است. و فلسفه با روش تعقل آزاد یا راه دین را مسدود میکنند و یا هموارکننده راه دین است. فلسفه اسلامی قبل از دین هموارکننده راه دین و کمک کننده آن و مدافع آن در مقابل فلسفه‌های الحادی است. دیالوگ فلسفی قبل از اثبات دین با دیگران مانند صحبت دو متفکر است. ☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین 🔘خدمات دین به فلسفه 🔺نگاه فیلسوف اسلامی به دین: بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری نگاه فیلسوف اسلامی به دین بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری است. یعنی قرآن و روایات از واقع در چند مرحله به این مکتوب تبدیل شده است و من می‌توانم با این واسطه‌ها به واقع دست پیدا کنم. 🔺سنجه بودن خارج از دانش؛ آموزه‌های دینی منطق در علوم عقلی به عنوان میزان عمل میکند. منطق ما باید به قدری رشد کند که کاملا از روش تعقل آزاد پیروی کند. علاوه بر سنجه دانشی، چیزی به نام سنجه خارج از دانش وجود دارد و آن گزاره‌های دینی است. یک چشم فیلسوف دینی به گزاره‌های دینی است. یعنی اگر نتیجه تعقل آزادی که دارد به آموزه دینی رسید مناسب است، اما اگر یکی نبود و یا متعارض بود برمیگردد و به روش‌ها و منطق خود دوباره نگاه می‌کند و می‌بیند که ممکن است در جایی از روش تعقل آزاد خود دچار اشتباه شده است. البته به شرطی که گزاره‌های دینی قطعی الصدور و مسلم باشد. اینجا نوسان‌هایی وجود دارد مثلا در مورد ملائکه نگاهی در مورد تجرد محض آن‌ها وجود داشته اما می‌دانیم که همین ملائکه هم مراتب دارند. اگر با بازنگری هم باز نتوانست توجیه کند آن جا تعارض دین و عقل بوجود می‌آید مثل ابن سینا در مورد معاد جسمانی که گفت من معاد جسمانی را قبول دارم ولی با عقل نتوانستم ثابت کنم مواضعی که به طور طبیعی و بحسب خودش نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند اما اگر به طور شهودی کشف شد می‌تواند به دنبال آن، آن‌ها را فتح کند. و گزاره‌های دینی این نقش را برای عقل باز می‌کنند. 🔺عقل منور به دین در بعضی جاهای دیگر عقل منور به شهود است. اگر شهود نبود از اول نمی‌توانستند آن موضوع را کشف کنند. تحول بسیار در فلسفه با لحاظ کشف و شهود بوجود آمده است به این می گوییم عقل منور و ما در اینجا عقل منور به دین را مطرح میکنیم. جاهایی وجود دارد که عقل به تنهایی نمی‌تواند آن فضا را درک کند ولی بعد از طرح شدن آن از جانب دین، عقل می‌تواند آن را به روش عقلی درک و فهم کند. در دین دستورات فراوانی در مورد تدبر و تعقل در آموزه‌های دینی برای فهم بهتر و درک تعقلی مسائل داریم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac