(حمایت از کالای ایرانی) 🔶روایات عام اولیه دال بر جواز معامله با کفار 5️⃣حدیث سلطنت در اموال 🔸«الناس مسلطون علی اموالهم» ➖اگرچه مرسله است اما شهرت عملی فقها جابر ضعف سند است. ➖حدیث نسبت به انواع تصرف مطلق است. همچنین نسبت به طرفین معامله اطلاق دارد. ➖پس دلالت بر جواز خرید کالای خارجی نیز دارد. 6️⃣ روایت المومنون عند شروطهم ➖در سند حدیث تردیدی وجود ندارد. ➖اگر مقصود از شروط را اعم از شرط ضمن عقد و ابتدایی بدانیم، دلالت این حدیث شامل همه معاملات و عقود می شود. ➖حدیث به دلالت مطابقی بر لزوم معامله دلالت دارد. پس به دلالت التزامی حکم به صحت و جواز معامله با سایرین می شود. 🔷جواز معامله کالاهای خارجی بر اساس ادله خاص اولیه ➖روایات فراوانی در باب فروش سلاح به کفار وارد شده که منطوق یا مفهومش جواز است. 🔸حدیث اول: عَنْ هِنْدٍ السَّرَّاجِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنِّي كُنْتُ أَحْمِلُ السِّلَاحَ إِلَى أَهْلِ الشَّامِ فَأَبِيعُهُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَنْ عَرَّفَنِيَ اللَّهُ هَذَا الْأَمْرَ ضِقْتُ بِذَلِكَ وَ قُلْتُ لَا أَحْمِلُ إِلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَالَ احْمِلْ إِلَيْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّكُمْ يَعْنِي الرُّومَ وَ بِعْهُمْ فَإِذَا كَانَتِ الْحَرْبُ بَيْنَنَا فَلَا تَحْمِلُوا فَمَنْ حَمَلَ إِلَى عَدُوِّنَا سِلَاحاً يَسْتَعِينُونَ بِهِ عَلَيْنَا فَهُوَ مُشْرِكٌ ➖حدیث با سند معتبر است که حرمت فروش سلاح به دشمنان را مقید کرده است به وجود جنگ بین آنان و مسلمین. 🔸حدیث دوم: عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ: دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ حَكَمٌ السَّرَّاجُ مَا تَرَى فِيمَنْ يَحْمِلُ السُّرُوجَ إِلَى الشَّامِ وَ أَدَاتَهَا فَقَالَ لَا بَأْسَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ بِمَنْزِلَةِ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّكُمْ فِي هُدْنَةٍ فَإِذَا كَانَتِ الْمُبَايَنَةُ حَرُمَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَحْمِلُوا إِلَيْهِمُ السُّرُوجَ وَ السِّلَاحَ. ➖این روایت تنها در صلح، فروش سلاح به دشمنان دین را جایز می‌شمارد. به طریق اولی اگر جنگی بین آنان باشد فروش سلاح جایز نخواهد بود. ◽️ادله فراوان دیگری که دلالت بر جواز معامله با کفار و دشمنان دین دارند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac