📣 پرونده ویژه درباره سیما فیلم/ قسمت دوم 🔷مسعود ترقی‌جاه توابان مجاهدین را به نان و نوا رساند ♨️او همیشه یک مهره امنیتی پشت پرده در سازمان صدا و سیماست و ماموریت مشابه مرتضی اصفهانی در سینما را مسعود ترقی‌جاه در سیما دنبال می‌کند. ♨️طی 37 سال اخیر در سازمان صدا و سیما سمت‌هایی اجرایی را به صورت کوتاه مدت بر عهده داشته است. او خودشان از بریدگان سازمان مجاهدین خلق است و در هسته‌های رسانه‌ای و تلویزیون مسئول جذب بسیاری از هنرمندان و نویسندگانی بود که اراده پیوستن به توابین را داشتند. ♨️«محمدرضا شریفی‌نیا» از جمله افرادی است که توسط مسعود ترقی‌جاه جذب شد. حسن فتحی کارگردان سریال مشهور شهرزاد از دیگر جذب‌های اولیه ترقی‌جاه به شمار می‌رود. جذب‌های ترقی‌جاه در مجله سروش مشغول به کار می‌شدند. ♨️او حسن فتحی را پس از جذب به عنوان نویسنده به هفته نامه سروش می‌آورد. در آن مقطع (دهه شصت) ابراهیم نبوی همه کاره این هفته‌نامه بود. مسعود فراستی‌(پور) را در دهه شصت عباس عبدی بازجویی می‌کرد و در تمام جلسات بازجویی مسعود ترقی‌جاه حضور داشت و در واقع تلاش ترقی‌جاه منجر به رهایی مسعود فراستی شد و در لیست هفته‌نامه سروش قرار گرفت. ♨️آرایش نشریات سینمایی و فرهنگی دهه شصت بسیار جالب است، در حالیکه توده‌‌ای های اصیل در ماهنامه فیلم مستقر می‌شدند، توابان سازمان مجاهدین خلق در مجله سروش مستقر می‌شدند. ♨️«شادی صدر» روزنامه نگار معارض که چندی قبل کارش به توهین به مقدسات هم رسید، در شانزده سالگی توسط مسعودترقی‌جاه جذب هفته‌نامه سروش شد. ♨️به گواهی ابراهیم نبوی و روایتی که از او وجود دارد، ترقی‌جاه در تغییر مسیر محسن مخلمباف نقش اساسی داشت و همچنان رابطه دوستی‌ آنان حفظ شده است. ♨️در بحبوحه گردش 180 درجه‌ای مخلمباف با نوبت عاشقی ، مصاحبه‌ای بیست و سه صفحه‌ای از مخملباف با حضور ترقی‌جاه و ابراهیم نبوی در هفته‌نامه سروش منتشر می‌شود و پس از خروج مخلمباف از حوزه هنری، سروش به مأمن او تبدیل می شود و تمامی اختیارعمل نشریه سروش در آن مقطع را مخملباف به واسطه دوستی با ترقی‌جاه بر عهده می‌گیرد. ♨️سوال اینجاست با چنین سابقه مبهمی، چرا علیرغم بازنشستگی مسعود ترقی جاه همچنان در شوراهای نظارتی سازمان صداوسیما حضور دارد؟ ♨️در واقع این نمایی از عملکرد اشتباه یک مسلط در جریان نظارت بر آثار نمایشی در سی و اندی سال اخیر است. هر سریالی در سازمان صدا و سیما می‌خواهد تولید شود از فیلتر این اشخاص نام برده شده بگذرد. این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم تمامی اعضای این گروه طی چندین سال اخیر در حوزه‌های مختلف مدیریتی و نظارتی جابجا شده‌اند اما در شوراهای بالادستی حفظ شده‌اند. تنها جایی است که از دید اغلب اهالی رسانه پنهان مانده است و این شوراها با سلیقه خاص خودشان و فیلترهایی و ممیزهایی که بیش از بیست سال در مورد اغلب آثار به نگارش درآمده اعمال می‌کنند، اجازه هر گونه نغییر و اختیار عمل را از مدیران جوان سیما گرفته‌اند. اگر مدیران سایر شبکه‌ها تغییر کنند، موضوع اصلی در مورد هر شبکه‌ای اختیار عمل است که عملا در حوزه تولید سریال وجود ندارد. @gamedovomeenqelab