• اندیشه و تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ راه بی‌راه ١ «وَ قٰالَ اَلرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اِتَّخَذُوا هٰذَا اَلْقُرْآنَ مَهْجُوراً»﴿الفرقان‏، 30﴾ قرآن عقل است. اگر تراز سخن «انسان» است، فقط قرآن عقل است. قرآن مهربانترین، درست ترین و ژرفترین گفتگو با انسان است. قرآن انسان است. مهجور ماندن قرآن یعنی خبری از انسان نیست، یعنی انسان در بی چارگی غوطه ور است. یعنی در حیات تاریک انسانی هیچ خبری نیست، هیچ. سخن از انسان است. و خدا گلایه کنان می فرماید : «مٰا قَدَرُوا اَللّٰهَ حَقَّ قَدْرِهِ • إِذْ قٰالُوا مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ عَلىٰ بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ • قُلْ مَنْ أَنْزَلَ اَلْكِتٰابَ اَلَّذِي جٰاءَ بِهِ مُوسىٰ نُوراً وَ هُدىً لِلنّٰاسِ • تَجْعَلُونَهُ قَرٰاطِيسَ تُبْدُونَهٰا وَ تُخْفُونَ كَثِيراً • وَ عُلِّمْتُمْ مٰا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَ لاٰ آبٰاؤُكُمْ • قُلِ اَللّٰهُ، ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ»﴿الأنعام‏، 91﴾ «در حق الهی ناسپاسی کردند(قدرشناسی نکردند) . گفتند وحی الهی چیز خاصی نبود. . بگو آنچه حضرت موسی آورد که شما را روشن کرد و هدایت کرد(زندگیتان را زیر و رو کرد) چه کسی فرستاد! . این تعلیمات را پاره پاره کرده اید و یک ورق را می گیرید و بسیاری را پنهان می کنید، . چیزهایی به شما آموختیم که نه خودتان می دانستید و نه جد و آباءتان، . پیامبر به آنها بگو خدا آموزگار است، سپس رهایشان کن در این غورهای بی خدایشان مشغول بازی باشند» ؛.؛.؛ چه کسی می گوید «آموزه‌های الهی که چیز خاصی نبود(!)» ؟ معلوم است نیروهای نخبۀ جامعه این حرفها را می زنند و این سخن را به دهان مردم هم می‌اندازند. با این حرفها «توقّعات مردم» را از دین خدا پایین می آورند و ذهنشان را منحرف می‌کنند. این ترور معنوی است؛ یعنی کشتن دین. جالب است که مخاطب قرآن در این آیه جامعۀ مؤمنین است؛ یعنی این مؤمنین هستند که دارند گرفتار چنین انحرافی می شوند. و باز هم دو سه نکته جالب است : . خدا به تبیین می پردازد و از «روایت واقع» برای روشنگری استفاده می‌کند؛ اشاره به کارآمدی آموزه‌ها و به این که شما با این آموزه‌ها بود که از زیر چکمۀ فرعونیان نجات پیدا کردید و آقای جهان شدید. . تنبّه می دهد که توجه نمی‌کنید که آنچه خدا گفت اصلاً شما با کل تیره و تبارتان نمی‌فهمیدید و نمی‌دانستید؟ . نهایتاً هم ناامیدانه می‌گوید رهایشان کن در این «غور»هایشان به بازی مشغول باشند. در این آب و هوا که قرآن هم از مهجور ماندن شکایت می‌کند، کسی که اندیشۀ قرآنی داشته باشد همین بلا سرش می‌آید. مفسّر بالاتر از قرآن که نیست. قرآن که چیز عزیزی است، مفاهیمش دارد مهجور می شود که قرآن شکایت می‌کند. کسی نیز که قرآنی بیاندیشد طبعاً مهجور می‌شود. و رهبر انقلاب در شما این افراد است. می‌دانیم که عاشقانه قرآن خوانده است، در جوانی که قرآن با گوشت و پوست و خونش آمیخته است و تفسیرهای عالی قرآنی ارائه کرده است. تعلیمات قرآنی مفصل ایشان تا کنون «آب و هوای فکری فرهنگی» متفاوتی برای انقلاب و ایران معاصر درست کرده است، ولی انسانهای مدعی نخبگی مثل اسید مشغول دریدن دیبای زیبای فکر و فرهنگ برساختۀ ایشان هستند. تعلیماتی در حوزۀ «توحید(حقیقت ژرف، فخیم و کاربردی)»، «ولایت(حقیقت پرشور و چهارجنبۀ ولایت : خدا، امام(ولی)، مردم و دشمن)»، «بعثت»، «مواسات»، «اخوّت»، «جنگ احزاب»، «تقیه»، «الگوی جدال حق با باطل»، «وحدت»، «ارادۀ ملی»، «معجزه گرایی»، «عبودیّت»، «صبر»، «برخورد با منافقان»، «برخورد با مستکبران»، «برخورد با کفار» و صدها و صدها آموزۀ اینچنینی. این بزرگ تقریباً «تمام مفاهیم دینی» را بازخوانی کرده است و از آنها معنای عمیقاً و عریقاً اصیل، نو، نشیط، نافذ، به روز، مهاجم، زندگی ساز، اجتماعی، در تراز تمدنی و مهربان ارائه کرده است. غیر از استفاده از تراث فکری شیعه و به فهمی آن، بخش خوبی از این اندیشه‌های قرآنی را یا از امام آموخته است یا با امام و قیام کشدار او به تحکیم و ژرفابخشی آن پرداخته است. ┄┅••؛••┅┄ یکی از اندیشه های قرآنی ایشان که از امام آموخته و قیام امام کمک بزرگی برای بسط معنایی فراوان آن در ذهن شریف ایشان شده آنی است که در بیانیه به این صورت بیان می شود : «ارادۀ ملی جانمایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است». ایشان این اندیشه را قرآنی می‌داند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ می‌دهد؛ چون خدا خود به میان می آید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری می‌برد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang