19.48M حجم رسانه بالاست
از کلید مشاهده در ایتا استفاده کنید
درس اخلاق و مباحث عرفانی آیت الله محمد شاه آبادی (ره) جلسه شصت و هشتم توکل درجه سوم عزم آن است که سالک علت عزم را پیدا کند یعنی بین متکلمین و عرفا در علت عزم اختلاف است . متکلمین مبدأ عزم را اراده عبد میدانند ولی عرفا می گویند عزم از مبادی فعل است که از ناحیه خداوند متعال اعطا میشود. فعل عبد با مبادی فعل عبد فرق میکند یعنی عزم و اراده مثل علم و قدرت جزء مبادی فعل عبد است هرچند این مطلب سبب جبر نمیشود زیرا انسان فاعل مختار ربطی ست.