💠 در روایات آمده است که امام جواد (ع) در یک جلسه ۳۰ هزار مسأله را پاسخ دادند، این روایات مورد سؤال بلکه اعتراض واقع شده است.
💠 بعضی گفته اند: ۳۰ هزار مسأله را در یک جلسه نمی توان بیان کرد تا چه رسد به جواب دادن!
⁉️برخی گفته اند: اگر هر سؤال و جواب به اندازه یک سطر باشد، ۳۰ هزار سؤال و جواب به اندازه ۳ ختم قرآن می شود، پس چگونه در یک جلسه انجام شده است!
وقتی مأمون تصمیم گرفت دخترش را به ازدواج امام جواد (علیه السلام) درآورد برای آنکه شخصیت علمی امام را به اطرافیان خود نشان دهد، یحیی بن اکثم را نزد امام فرستاد تا چند مسأله مشکل فقهی از امام بپرسد، به این گمان که امام در پاسخ درمانده شود.
📌 یحیی بن اکثم از امام علیهالسلام پرسید: اگر مُحرِم صیدی را بکُشد، چه حکمی دارد؟
✳️ امام در پاسخ فرمود:
👈آیا محرمی که شکار کرده در حرم بوده یا خارج حرم؟
👈 در هر دو صورت، آیا عالم بوده یا جاهل؟
👈 در هر دو صورت، عامد بوده یا غیر عامد؟
👈 در همه صور، عبد بود یا آزاد، صغیر بود یا کبیر؟
👈 بار اول بوده یا مکرر، از کار خود پشیمان شد یا نه؟
👈 در شب بود یا روز، در حج بود یا عمره، علنی بود یا مخفی؟
👈 توانگر بود یا فقیر، کفاره را داشت یا نه؟
👈 شکار را کشت یا تنها آن را گرفت یا فقط به آن راهنمایی کرد؟
👈 شکار بزرگ بود یا نه (شکار تخم پرنده بود یا جوجه یا کبوتر، یا شترمرغ یا روباه یا آهو یا گاو یا الاغ) 👈شکار اهلی بود یا وحشی؟
📌 ( ۲ بتوان ۱۵ ) = ۳۲۷۶۸ = ۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲×۲
💠 بنابر این مجموعه صورت های مساله حدود ۳۲ هزار فرض می شود و امام حکم همه آن ها را بیان فرمود:
👈 اگر محرم صید را در بیرون حرم بکشد و آن صید از پرندگان بزرگ باشد، کفاره آن یک گوسفند است و اگر در حرم باشد، کفاره آن مضاعف(دوبرابر) است.
👈 اگر جوجه پرنده اى را در بیرون حرم بکشد، کفاره اش یک بره است که تازه از شیر گرفته شده باشد و اگر آن را در حرم بکشد، هم بره هم قیمت آن جوجه را باید بدهد.
👈 اگر شکار از حیوانات وحشی باشد، چنانچه گورخر باشد، کفّاره اش یک گاو است و اگر شترمرغ باشد، کفّاره اش یک شتر است و اگر آهو باشد، کفّاره آن یک گوسفند است و اگر هر یک از این ها را در حرم بکشد، کفّاره اش دو برابر می شود.
👈 اگر شخص مُحرم کاری بکند که قربانی بر او واجب شود، اگر در احرام حج باشد، باید قربانی را در منی ذبح کند و اگر در احرام عمره باشد، باید آن را در مکه قربانی کند.
👈کفّاره شکار برای عالم و جاهل یکسان است؛ ولی در صورت عمد، (علاوه بر وجوب کفّاره) گناه نیز کرده است؛ اما در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است.
👈 کفّاره شخص آزاد بر عهده خود اوست و کفّاره برده به عهده صاحب اوست و بر صغیر کفّاره نیست؛ ولی بر کبیر واجب است و عذاب آخرت از فردپشیمان برداشته می شود؛ اما آن که پشیمان نیست، کیفر خواهد شد
👈 کسی که خودش شکار نکرده و تنها راهنمائی کرده، باید فدیه دهد.
👈 اگر در شب از روی خطا پرنده ای را بکشد، کفاره ندارد؛ مگر آنکه تعمد داشته باشد که در این صورت شب یا روز تفاوتی ندارد.
💠 آنچه گفته شد مجموع ۳۲ هزار پرسش با پاسخ بود که امام جواد(علیه السلام) در یک مجلس جواب داد.
🔊 نشانی کانال دروس و اندیشه های دکتر مجید حیدری فر
استاد
#متخصص
#علوم_و_فنون_روش_شناسی#
https://eitaa.com/dorusheidarifar