♨️روح مسئله حجاب، محدودیت در تمتعات جنسی است. 🔰استاد شهید مطهری 🔸حقيقت امر اين است که در مسأله پوشش- و به اصطلاح عصر اخير حجاب- سخن در اين نيست که آيا زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان؟ روح سخن اين است که آيا زن و تمتعات مرد از زن بايد رايگان باشد؟ آيا مرد بايد حق داشته باشد که از هر زني در هر محفلي حداکثر تمتعات را به استثناي زنا ببرد يا نه؟. 🔸اسلام که به روح مسائل مي‌‌‌‌‌نگرد جواب مي‌‌‌‌‌دهد: خير، مردان فقط در محيط خانوادگي و در کادر قانون ازدواج و همراه با يک سلسله تعهدات سنگين مي‌‌‌‌‌توانند از زنان به عنوان همسران قانوني کامجويي کنند، اما در محيط اجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است. و زنان نيز از اينکه مردان را در خارج از کانون خانوادگي کامياب سازند به هر صورت و به هر شکل ممنوع مي‌‌‌‌‌باشند. 🔸درست است که صورت ظاهر مسأله اين است که زن چه بکند؟ پوشيده بيرون بيايد يا عريان؟ يعني آن کس که مسأله به نام او عنوان مي‌‌‌‌‌شود زن است و احياناً مسأله با لحن دلسوزانه‌‌‌‌‌اي طرح مي‌‌‌‌‌شود که آيا بهتر است زن آزاد باشد يا محکوم و اسير و در حجاب؟ اما روح مسأله و باطن مطلب چيز ديگر است و آن اينکه آيا مرد بايد در بهره کشي جنسي از زن، جز از جهت زنا، آزادي مطلق داشته باشد يا نه؟ يعني آن که در اين مسأله ذي نفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در اين مسأله ذي نفع‌‌‌‌‌تر است. به قول ويل دورانت: «دامنهاي کوتاه براي همه جهانيان بجز خياطان نعمتي است.». پس روح مسأله، محدوديت کاميابيها به محيط خانوادگي و همسران مشروع، يا آزاد بودن کاميابيها و کشيده شدن آنها به محيط اجتماع است. 🔸اسلام طرفدار فرضيه اول است. از نظر اسلام محدوديت کاميابيهاي جنسي به محيط خانوادگي و همسران مشروع، از جنبه رواني به بهداشت رواني اجتماع کمک مي‌‌‌‌‌کند، و از جنبه خانوادگي سبب تحکيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت کامل بين زوجين مي‌‌‌‌‌گردد، و از جنبه اجتماعي موجب حفظ و استيفاي نيروي کار و فعاليت اجتماع مي‌‌‌‌‌گردد، و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب مي‌‌‌‌‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 🔸فلسفه پوشش اسلامي به نظر ما چند چيز است. بعضي از آنها جنبه رواني دارد و بعضي جنبه خانه و خانوادگي، و بعضي ديگر جنبه اجتماعي، و بعضي مربوط است به بالابردن احترام زن و جلوگيري از ابتذال او. 🔸حجاب در اسلام از يک مسأله کلي‌‌‌‌‌تر و اساسي تري ريشه مي‌‌‌‌‌گيرد و آن اين است که اسلام مي‌‌‌‌‌خواهد انواع التذاذهاي جنسي، چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر، به محيط خانوادگي و در کادر ازدواج قانوني اختصاص يابد، اجتماع منحصراً براي کار و فعاليت باشد. برخلاف سيستم غربي عصر حاضر که کار و فعاليت را با لذتجوييهاي جنسي به هم مي‌‌‌‌‌آميزد اسلام مي‌‌‌‌‌خواهد اين دو محيط را کاملًا از يکديگر تفکيک کند. 🌐 @gharargah1542