🖇اختصاصی 📌 مهم تر از شهادت؛ عقبه‌ی رسیدن به آن است 🔺حجت‌الاسلام و المسلمین وکیلی، استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگو با سایت مکتب حاج قاسم: 🔸تحلیل تشییع حاج‌قاسم ترکیبی از نوع فعالیت‌ها و نگاه‌های ایشان و وضعیت اجتماعی است که در آن زمان حاکم بود. وضعیت اجتماعی حاکم در آن زمان هم تقابل خیلی پررنگی بین جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی بود که آن‌ها دست به تحریم کشور ما زده بودند و مردم را تحت فشار قرار داده بودند و حس انزجار عمومی نسبت به استکبار جهانی در جامعه فعال بود. این بستری بود که در جامعه حضور داشت و تلاش می‌کرد نظام را تضعیف کند و با شرایط اقتصادی مردم را از انقلاب دور کند. 🔸حاج‌قاسم مسلماً ایدئولوژیک بود و از دل ایدئولوژی اسلامی برآمده بود. یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی، حاج‌قاسم بود؛ اینکه انسانی را خداجو تربیت کنیم و این خداجویی خودش را در راستای خدمت به خلق قرار دهد، این از مکتب انقلاب اسلامی نشئت گرفته است که علمش اسلام است و توجه و عشق به خدا و خدمت به جامعه قالبش می‌شود. 🔸یکی از نکاتی که در باب حاج‌قاسم کمتر موردتوجه قرارگرفته و باید روی آن بیشتر تأکید کنیم این است که مکتب حاج‌قاسم صرفاً مکتب جهاد و شهادت نیست. آن چیزی که در مکتب حاج‌قاسم خیلی مهم هست، مسئله‌ خودسازی است. اگر انسان در عرصه‌ خودسازی فعال و تلاشگر باشد، وقتی که در عرصه اجتماع حضور پیدا می‌کند، حضور اجتماعی‌اش رنگ‌وبوی دیگری پیدا می‌کند. گاهی شهادت حاج‌قاسم جلوی چشم بعضی‌ها حجاب می‌شود و فکر می‌کنند آن چیزی که اتفاق افتاد، شهادت بود؛ اما آن چیزی که مهم‌تر بود عقبه این شهادت است. آقا سال‌های سال برای ایشان تعبیر «شهید زنده» را به‌کار می‌بردند؛ یعنی عمری جان‌برکف‌بودن و در راه خدا از همه‌چیز گذشتن و مداومت بر خودسازی داشتن که منجر به عشق به خدا می‌شود. 🔸ما در معرفی مکتب حاج‌قاسم جدای از مسئله‌ ولایت‌پذیری،‌ ایثار، گذشت و ...، باید روی مسئله‌ خودسازی مداوم حاج‌قاسم در بُعد شخصی‌اش خیلی تأکید کنیم. این بُعد است که حاج‌قاسم را تبدیل به الگوی عمومی می‌کند. ما باید دقت کنیم حاج‌قاسم را اسطوره نکنیم و یک شخصیت دست‌نیافتنی جلوه ندهیم که مردم طرفش نروند... 📍قرارگاه سلیمانی👇 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @ghasem_solaymani