نکتة جالب توجّه اين‌که: قرآن در آيات 41 تا 45 هم وقتي به وصف عذاب‌هاي جهنّم مي‌رسد، مي‌فرمايد: «يُعرَفُ المُجرِمونَ بِسيماهُم، فَيُؤخَذُ بِالنَّواصي وَ الأقدام، فَبِأيِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان؟ هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتي يُکَذِّبُ بِهَا المُجرِمون، يَطوفونَ بَينَها وَ بَينَ حَميمٍ آن، فَبِأيِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان»؛ «گنه‌کاران، آن‌روز از قيافه شناخته مي‌شوند و فرشتگان عذاب، آنها را با موهاي جلوي سر و پاهايشان مي‌گيرند و به جهنّم مي‌افکنند، پس کدام يک از نعمت‌ها ي پروردگارتان را انکار مي‌کنيد؟ اين همان جهنّمي است که تبهکاران آن را انکار مي‌کنند! اينان در ميان آتش‌هاي سوزان و آب‌هاي داغ و جوشان در رفت وآمدند! پس کدام يک از نعمت‌هاي پروردگارتان را انکار مي‌کنيد؟!» چنان‌که مي‌بينيم، جهنّم و عذاب‌هاي آن که از ديد ما، شرّ محض و زشت و قبيح و مُستَنکَر است، در رديف بهشت و نعمت‌هاي آن قرار گرفته. و بلکه آيات مربوط به جهنّم، پيش از آيات مربوط به بهشت آمده‌است. و اين نمايانگر آن است‌که⭕️جهنّم در نظام احسن آفرينش مخلوق حَسَن است و نعمتي از نعمت‌هاي بزرگ خداست. چرا که از برکات جهنّم و خوف از عذاب جهنّم است که اکثريّت اهل ايمان، بهشتي مي‌شوند.⭕️ وگرنه، اقلّيّت بسيار اندکي هستند که خدا را حُبّاً عبادت مي‌کنند و مي‌گويند: إلهي، ما عَبَدتُکَ خَوفاً مِن نارِک، وَ لا طَمَعاً في جَنَّتِک، بَل وَجَدتُکَ أهلاً لِلعِبادَه، فَعَبَدتُک؛ خداي من، تو را از ترس آتش جهنّم و به طمع بهشت عبادت نکرده‌ام! بلکه تو را شايستة عبادت يافته و عبادتت کرده‌ام.@ghjariafsane