۷ 💠 *«عرفه» نمایشگاه عشق مخلوق به خالق و از جهتی نمایشگاه محبت خالق به مخلوق است.* 🔸 این كه در این شب نورانی به بنده، اجازه‌ی بر زبان آوردن هزار نام خدا داده شده است، نشان عشق و مهر مخلوق به خالق است. ✍️ شیخ بهایی می‌فرماید: «عبادت اگر خوفی یا رجایی انجام شود عبادت باطل است. عبادتی مقبول حق واقع می‌شود که عاشقانه باشد. گرچه ممکن است عبادت به جهت خوف عقاب یا امید به ثواب آثاری هم در پی داشته باشد، اما تنها عبادت عاشقانه مطلوب مولاست. عبادتی که بر مبنای محبت انجام می‌شود.» ❇️ با اندك تاملی در می‌یابیم از همان روزی كه شروع به نماز و روزه کردیم به جهت ترس از عذاب و رسیدن به بهشت نبوده بلکه از کودکی آموخته‌ایم نماز و روزه را با نیت قرب به خدا انجام دهیم. 💢 اگر عبادت‌ها ما را به اهداف والای انسانی نائل نکرده و از رسیدن به جایگاه اصلی خویش باز مانده‌ایم یقیناً آداب عشق ورزی را بجا نیاورده‌ایم. ❇️ *عبادت بایستی بر مبنای معرفت انجام گیرد تا اثر بخشد.* ‌اگر معرفت به امری نباشد ولو آن امر تصادفاً صحیح انجام شود، آثار خاص خود را بر جای نمی‌گذارد. عبادت خائفانه نشانه ی عدم توحید است. *عبادت کاسبانه هم نشانه‌ی دلبستگی به غیر خداست. عاشق تنها یک خواسته دارد آن هم رضایت الهی است. به پسند دیگران کاری ندارد. ملامت دیگران هم وقفه ای در عمل او ایجاد نمی‌کند.* 🔹 زندگی بدون عشق به حق و اولیای حق خسارتی بیش نیست. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com