بسمه تعالی شانه شرح حدیث شریف کساء قسمت نهم قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُكَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ همه مخلوقات جهان هستی به منزله بدن حضرت خاتم صلوات الله علیه وآله هستند، حق جان جهان است و جهان جمله بدن. ضعف در بدن رسول الله اشاره به فقر ذاتی ممکنات دارد، الفقر سواد الوجه فی دارین. همه ی ماسوی الله فقر و نداریِ محض اند و خداوند غنی بالذات و علی‌الاطلاق می باشد. ممکن جز ضعف و نداری چیز دیگری ندارد و آنچه از نور وجود عاید او شده است از ناحیه واجب‌الوجود است. حضرت ناظر به این مقام، درحضور ذات حق متعال ادراک ضعف میکند و چون علت چنین حالی داشته باشد معلول او هم بطریق اولی حالش اضعف خواهدبود. گاه چنان مقام فقر درحضرتش ظهور میکرد که میفرمود؛ یا لیتنی لم یخلق محمدا. از طرفی این ضعفِ ممکن، مفتاحِ جودِ واجب است و برای انسان، کمال اعظم محسوب میشود. بطوریکه بواسطه همین فقر جان او مستعد پذیرش همه صور بی‌منتهای مصورالصور میگردد. ازاین حیث نفس انسان رق منشوری است که همه خلائق بر او آویخته شده اند ولشکر وی محسوب میشوند." فوجدک عائلا فاغنی". الخلق عیالک وفی قبضتک. خلق عیال انسان کامل است و امام کسی است که در جانش همه دارایی حق متعال را آشکار کرده است. مَثَل جان او مثَل عکس و آینه است که خدا صور مخلوقاتش را در این آینه نمایان ساخته است. از این وجه حضرتش میفرماید: الفقرفخری. انسان ذوالعینین است یک رو به سمت حق متعال دارد و سوی دیگر به سمت خلق. از آن حیث که روح خداست و رو به خدا دارد، همه کمالات را به خود نسبت می‌دهد و مظهر الله است. میفرماید:انا العرش ،اناالکرسی ،انا اللوح ،انا القلم ،انا آدم و... و از آن حیث که رو بخلق دارد فقر او خودش رانشان میدهد،میفرماید: انی اجد فی بدنی ضعفا. جنبه خدایی او نور خالص است و هرکس او را ببیند خدا را دیده و جنبه خلقی او در نهایت فقر است و اگر این فقر نباشد جان اش قابلیت امامت خلق را پیدا نمی کند. چون فقر شد، این حقیقت، لوح محفوظی می‌شود تا همه حقایقِ ذات غیبی در این لوح تجلی یابد. تجلی همه اسماء الله در نفس امام او را از این ضعف خارج میکند و او غنی به تحقق و تعلیم اسماء الله در جانش می‌شود. حضرت فاطمه سلام الله علیها چون امام آفرین است و نور ولایت که خلیفه ی الله است از مشرق جان او اشراق میکند، پیامبر از این ضعف به ام ابیها پناه می برد تا بدر کامل ولایت بدست فاطمه در او ظهور کند و پیامبر از ضعف به قوت برسد. و چون جناب صدیقه اطهره نفس کل است به توجه تکمیلی و تدبیری اش همه مخلوقات را از ضعف امکان خارج کرده و خلعت دل آرای وجود می پوشاند و کساء یمانی اشاره به این کسوت نوریه دارد والله اعلم... ادامه دارد التماس دعا صادقزاده