#یادداشت
📜 امام جواد(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی
🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است،
رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است.
🔹 اگر رفتار یک نفر، در جامعه
بازتاب پیدا کند،
بُعد اجتماعی یافته و به
مسئلهای اجتماعی تبدیل میشود.
🔺 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل (
عمل-تحسین) است که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است.
در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به
رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل میشود.
✳️ تحسین و تمجید، استارتاپ یا
شتابدهنده اجتماعی رفتار است.
ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است
⚠️ حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد،
شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسینگر همانند فاعل در بدی آن شریک است.
در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسینگر هر دو شریکاند و پیامد منفی برای هر دو نوشته میشود.
🏷 امام جواد علیهالسلام میفرماید:
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ.
هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است.
📙 كشف الغمّه: ج ۲، ص ۳۴۹.
‼️ نکته
❌
تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی کار قبیح میشود. تحسین و تمجید
موجب ارزشگذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف میشود. این کار میتواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است.
⛔️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بیحجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام میکنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک میکنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که
تحسین و تأیید، به تقبیح و زشتانگاری تبدیل شود.
➕ همچنین اگر در برخورد با این پدیده،
رویهای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است.
⚔️
تحسین بدحجابی و
تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند
لبههای قیچی هستند که برای
قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در میآیند.
🌐
صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی