نکته تفسیری صفحه ۵۷۵: هر چه ممکن است، قرآن بخوانید: در زمان پیامبر صلوات الله علیه ، گروهی از مسلمانان که از ارزش والای شب­ زنده­ داری آگاه شده بودند، بخش زیادی از شب را بیدار می­ ماندند و به خواندن نماز و قرآن سپری می­ کردند؛ تا حدّی که گاه به سختی می­ افتادند و به جسمشان آسیب می­ رسید و گاهی نیز از کار و فعّالیت روزانه‏ ی خود باز می­ ماندند. خداوند در این آیه‏ با اشاره به این نکته، به مسلمانان توصیه می­ کند که برای بهتر بهره بردن از برکات عبادت شبانه، هر قدری از شب را که می­ توانند، بیدار بمانند و به عبادت و تلاوت قرآن بگذرانند، و برای تأکید بر این مطلب، دو بار در این آیه می­ فرماید: هر چه ممکن است، قرآن بخوانید.[1] گذشته از این­که این فراز از آیه، به مطلب خاصّی که در آن زمان بوده، اشاره می­ کند، می­ تواند به مطلب عمومی­ تری نیز اشاره کرده باشد، و آن، این­که خوب است هر کس در شبانه­ روز به قدری که می­تواند، قرآن بخواند، و بدین­وسیله، روح و جان خود را نورانی کند. پیشوایان معصوم ما نیز بر تلاوت بخشی از قرآن در هر شبانه­ روز تأکید کرده­ اند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می­ خوانیم: «چه اشکالی دارد که یکی از شما که تاجر است و در مغازه­ اش مشغول است، هنگامی که به منزلش باز می­ گردد، نخوابد تا این­که سوره­ای از قرآن را تلاوت کند، و در مقابل هر آیه­ ای که می­خواند، ده حسنه برایش نوشته شود و ده گناه از نامه اعمالش پاک شود؟»[2] در حدیث دیگری از پیامبر صلوات الله علیه می­خوانیم: «هر کسی که در یک شب ده آیه بخواند، در زمره‏ ی غافلان[کسانی که از خدا بی­ خبرند] نوشته نمی­ شود، و کسی که پنجاه آیه بخواند، در زمره‏ ی ذاکران[کسانی که به یاد خدا هستند] نوشته می­ شود.»[3] البته پیشوایان ما، در کنار تأکید بر تلاوت روزانه قرآن، تأکید کرده­ اند که تلاوت انسان باید همراه با فروتنی و تدبّر و اندیشه در آیات قرآن باشد؛ زیرا هدف اصلی تلاوت قرآن، تعلیم و تربیت است. در حدیثی از امام رضا علیه السلام در باره‏ ی فراز (فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنهُ)(هر چه ممکن است، قرآن بخوانید) می­ خوانیم: «آن مقدار بخوانید که در آن خشوع قلب و صفای باطن باشد.»[4] در ابتدای همین سوره نیز می­ خوانیم که خداوند پس از دستور به نماز شب می­فرماید: (وَ رَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلًا)؛ یعنی قرآن را شمرده و بادقّت بخوان. در حدیثی از امام علی علیه السلام در توضیح این آیه آمده است: «آن را روشن بیان کن. نه مانند اشعار، سریع و پشت سر هم بخوان، و نه مانند دانه­ های شن، آن را پراکنده کن؛ بلکه دل­ های سختِ خود را با آن نرم کنید، و هرگز هدف شما این نباشد که به انتهای یک سوره برسید [؛ بلکه آیات قرآن را شمرده و بادقّت بخوانید؛ هرچند کم باشد].»[5] [1] - در نگارش این متن تا بدین­جا از تفاسیر المیزان، نمونه و الجوهر­الثمین استفاده شده است [2] - وسائل­الشیعه، ج6، ص201 [3] - همان، ص202 [4] - بحارالانوار، ج84، ص135 [5] - الکافی، ج2، ص614