نکته تفسیری صفحه ۹۲: کسی که اظهار اسلام می­ کند، در امان است؛ بدگمانی ممنوع!: پس از جنگ خیبر، پیامبر(ص) شخصی به نام «اسامة بن زید» را با جمعی از مسلمانان به سوی برخی از یهودیان فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت کند، و اگر نپذیرفتند، جزیه دهند؛ یعنی در قبال تأمین امنیتشان توسط حکومت اسلامی، مالیات ویژه­ ای را بپردازند. یکی از یهودیان به نام «مرداس» که از آمدن سپاه اسلام باخبر شده بود، اموال و فرزندان خود را در پناه کوهی قرار داد و به استقبال مسلمانان شتافت، و این در حالی­ بود که به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد(ص) گواهی می­ داد؛ ولی اسامة بن زید به گمان این​که آن مرد یهودی از ترس جان و برای حفظ اموالش اظهار اسلام می­ کند و در باطن مسلمان نیست، به او حمله کرد و او را کشت و اموال و گوسفندانش را به غنیمت گرفت. هنگامی که این خبر به پیامبر(ص) رسید، آن حضرت از این ماجرا بسیار ناراحت شد و اسامه را به شدّت سرزنش کرد. در آن موقع، این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد که برای به دست آوردن غنایم جنگی و مانند آن حق ندارند سخن کسانی را که اظهار اسلام می­ کنند، رد کنند؛ بلکه باید سخن آنان را بپذیرند. [1] بر اساس آموزه­ های قرآن و معصومین، هر کس به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد(ص) گواهی دهد، مسلمان است و جان و مال و ناموس و آبروی او، مانند دیگر مسلمانان در امان است و به هیچ­ وجه کسی حق ندارد به آن تجاوز کند؛ مگر این​که مرتکب گناهان ویژه­ ای شود و از سوی «حاکم شرع»، حکم جدیدی در باره​ ی او صادر شود. در روایتی از پیامبر خدا(ص) می­ خوانیم: «عبارت «لا اله الا الله» نزد خدا سخنی بزرگ و گرامی​ست. هر کس آن را از روی اخلاص بگوید، شایسته​ ی بهشت می­ شود، و هر کس آن را به دروغ به زبان براند، مال و جانش در امان است؛ ولی سرانجام به آتش دوزخ خواهد رفت.»[2] در روایت دیگری از همان حضرت نقل شده است: «دشنام دادن به مسلمان، نافرمانی خدا، و پیکار با او، کفر، و غیبت او که مانند خوردن گوشت اوست، از گناهان است، و همان طور که نمی­ توان به جان او آسیبی رساند، نمی­ توان به مال او نیز آسیبی رساند»[3]. هم​ اکنون نیز این دستور مهم اسلامی باید آویزه​ ی گوش افراد باایمان باشد. مبادا برخی از مسلمانان با بی­ توجّهی به این دستور و با بهانه​ ی این​که اسلامِ شخص دیگری، اسلام حقیقی نیست و او از منافقان است، به جان و مال و آبروی او تعرّض کنند. به یاد داشته باشیم که پیامبر گرامی ما فرموده است: «تعرّض به تمام چیزهای مسلمان ممنوع است؛ چه آبرو، چه مال و چه جانش.» [1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 73 [2] - توحید صدوق، ص 23 [3] - مشکاى الانوار، ص 190